12.56, Snab: Hovedbanen er travl. Elsker ritualet med lumre, overfyldte tog, bagage overalt og andre Roskilde-gæsters gamle festival-anekdoter.
13.42, Snab: Can’t talk, must eat.
13.52, Smølle: Michael McDonald i en sentimental ballade på festivalbussens radio. Formentlig nødvendigt.
13.55, Snab: Kæmpe nedtur. Ribbenstegssandwich virkelig skuffende. Nå, klar til håndtryk og krammere.
14.21, Travn: Stresser på kontoret. Når ikke Frank Fairfield. Hvad med Savages?
16.20, Smølle: Den norske sundhedsminister holder sin traditionelle tale hos ØM Motherfuckers. Live long and prosper!
16:00, Fez: Festivalpladsen bliver ryddet. Publikum, der lukkes ind kl 17, har ønsket sig jomfruelig jord at løbe ind på.
17.11, Smølle: Det handler KUN om musikken …:

17.20, Travn: I taxa fra Østerbro til Maglegårdsvej.
17.34, Anders K: Pink om håndleddet og pis på fingrene. Så er RF13 skudt i gang.
17.35, Snab: Ingen kender Mokoomba! Men der er mange, der vil høre dem på Cosmopol. De har taget turen fra townships i Zimbabwe og laver nu fest i Danmark. De er dygtige. Der er sgu noget smukt over Roskilde, når den slags sker.
17:53, Anders K: Årets første koncert er på Cosmopol, hvor Mokoomba fra Zimbabwe leverer afrikanske festrytmer og synkrondans på forscenen – krydret med bluesakkorder fra Congo-deltaet. Sort musik til røde ansigter. Publikum er på, og festen er i gang.
18:05, Fez: Slipknot-fansene har taget penge med og står i laaang kø for at købe T-shirts. De er nemme at kende. De har i forvejen Slipknot-trøjer på.
18:24, Fez: Tre piger danser Macarena, mens Vinnie Who spiller Femme Fatale på Orange. Havde han haft krøller, ku’ discokongen fra Køge blive en ny Thomas Helmig.
18:31, Anders K: Vinnie Who har samlet op mod 40.000 mennesker foran Orange. Lille Vinnie med fistelstemmen proklamerer, at “det er helt vildt det her!”.
18:37, Anders K: Vinnie Hvem giver den gas på discobeatet. Fine radiohits, men de fleste sange når kun 72 cm udover scenekanten.
18.40, Travn: På vej for at fange det sidste Vinnie Who. Rygtet siger, han vil spille Talking Heads.
18:42, Anders K: Bandet i Vinnie Who har ens kortærmede skjorter på. Er det Løgismose-logoer, der er trykt på dem?
18.42, Snab: Imponerende mange til Vinnie Who. Han har koklokke, juhu! ’Pas på, der kommer et rumskib,’ siger han pludselig. Og spiller ’39’.
18.45, Travn: Mænd pifter, hver gang Vinnies tiltalende keyboardspiller kommer på storskærmen. Det gør hun tit.
18.50: Travn: Rygtet talte sandt. Vinnie kaster sig over ‘Life During Wartime’ med rimelig succes.
19:12, Anders K: Står i køen til ølteltet, mens Lumineers spiller deres hit. En skaldet fyr i regnfrakke dukker op ud af ingenting: “Do you want two beers? Can’t find my friends …” En nærmest chokerende og uventet generøsitet. Jeg er grundrystet i den næste halve time – og karmaloven siger, at det forpligter. Det bliver en gavmild festival. Hold jer tæt til mig.
19:24, Køster: Rammer endelig pladsen. Er kørt herop i min nye familiebil, der er grimmere end en Berlingo, som Allan Olsen synger. Føler mig lidt som en fremmed fugl lige nu.
19:27 Køster: Kommer i tanker om at min ven Theis har fortalt mig, at en af hans kollegaer har en aftale med sin søn: Hver gang de ser Frikadellebilen (som de kalder min Fiat) på motorvejen, må de give hinanden en lammer. For helvede.
19:28, Fez: Mystisk kunstscene. Domer der ligner amerikanske fodbolde. The Nielsen Sisters spiller. Men det er da Claus Beck-Nielsen aka Das Beckwerk. Men er han ikke død?.
19:30, Køster: Går hurtigt gennem Mediebyen. Møder Henrik Vibskov og førnævnte Theis. Theis har revnet sine bukser og sat dem sammen med gaffatape. Han siger til Vibskov: “Det er lige før, jeg battler dig i hobo-stil.” Vibberen lader anerkendende blikket glide ned ad Theis’ bukser og nikker: “Ja, det er lige før”.
19.34, Travn: Hele Savages på scenen til lydprøve i Pavilion.
19:41, Fez: Amokstort publikum ved Apollo til Baauer. Basdroner, drop-breaks. Alle hopper til trap. Hvem påstår, at Roskilde mangler hovednavne?
19.53, Travn: Ven rapporterer fra Clean and Silent-campen: “Vores naboer er to tyskere, som sidder og spiller skak og hører reggae.”
20:03, Køster: Til David Lindley på Gloria. Én mand, én stol og to mikrofoner på scenen. Og verdens længste bakkenbarter. Jeg så ham første gang på Roskilde i 1990. Der var han hovednavn sammen med Ry Cooder.
20:07, Køster: David Lindley er god. Han spiller en ond slideguitar.

20.08, Snab: David Lindley har de ondeste bakkenbarter, jeg nogensinde har set. Vi er ikke de yngste. Langt fra! En fyr maser sig igennem. ’Jeg har kræft,’ undskylder han sig med. Ikke synderligt sjovt.
20:10, Køster: David Lindley: “I used to play this song in Disneyland. Disneyland is where I learned to drink.”
20:12, Anders K: The Savages er mørkt, vredt og murrende gotisk. Feedback og vrede kvinder. Tror, jeg har hørt dem før hernede … Mener det var 1987.
20.16, Køster: David Lindley: En mand i en laksefarvet skjorte og hans skaldede ven får mig til at føle mig meget ung. Der er meget skæg her. Skæg med fletninger i.
20.20, Travn: Savages’ forsanger glemmer teksten. Ellers går det godt.
20.24, Nykjær: Savages’ trommeslager slår lige så meget med hestehalen som med trommestikkerne. Hun er sej. Alle trommeslagere bør have hestehale.
20:30, Fez: Kendrick Lamars dj kører trap og Harlem Shake som opvarmning. Kendrick kommer ind. Han siger, han elsker pussy.
20.47, Snab: Ahhh … En fremragende version af ’Mercury Blues’. Kommer desværre til at tænke på Shu-bi-dua. (‘Folkevognen’). Fire unge knægte foran os er der, fordi ’han spiller guitar på nogle af de plader, jeg selv har hørt, (f.eks. Bob Dylan) – eller fordi ’han er for sindssyg,’ siger ham, der selv spiller guitar og optager en masse af koncerten.
20:47, Anders K: Er ankommet for sent til Kendrick Lamar og har det som General Custer ved Little Big Horn – der er for mange unge indianere i forvejen. Og de vil nok ikke være venligtsindede overfor tililende, anmasende ældre mænd. Hele engdraget mod Arena er fuldt med røde ansigter og strakte arme, der vipper op og ned som fjer i vinden. Han har fuldstændig fat i publikum, Lamar, også flere hundrede meter uden for teltet.
20:50, Køster: Note to self: Folk der har en cowboyhat på, hvor der står mucho macho på, er det – ikke.
20.51, Travn: Savages bliver vildere og vildere. Guitaristen kan sin Ramones, sin Television og sin Sonic Youth. Og der er mere sex i bare én af deres linjer end i hele Rihanna-kataloget.
20.52, Nykjær: Savages får 30 år gammel post-punk til at lyde så frisk, som var det opfundet i eftermiddags. Sitrende, syrligt og mørkt. Helt brillant.
21:06, Fez: “Bitch Dont Kill My Vibe” er årets første store singalong. Kendrick Lamars svampede westcoast-rap går i blodet på Arena.
21.12, Snab: Køster har lige sagt Eddie Skoller. Wtf?!? Har glemt hvorfor. Skal jeg nu både tænke på Shu-bi-dua og Eddie Skoller på samme dag. Nå, men David Lindley er fantastisk.
21.19, Travn: Kan ikke koncentrere mig om Jake Bugg efter Savages.
21.21, Travn: Dansk Journalistforbunds næstformand Lars Werge er mere end to meter høj og nem at spotte til Jake Bugg. Han hører heller ikke efter.
21.43, Travn: Nå, der er Alien & Ko.
21.51, Travn: Det regner, og Jake Bugg spiller en jambandversion af ‘Hey Hey, My My’. Jeg tror, jeg tøffer hjemad.
22.02, Snab: Efter at have konstateret, at der også var mange mennesker til Chinese Man på Cosmopol, må man også allerede nu kalde Disclosure for en triumf. Pladsen foran Apollo er fyldt, og pigerne danser.

22.16, Nykjær: Muligvis står Disclosure bare og mixer mellem to kopier af deres album. Men hey, det lyder fedt, og vi danser.
22:18, Fez: Efter aftenens voldsomme ryk er det, som om folk ikke helt ved, hvordan de skal forholde sig til Disclosures smooth house. Man kan ikke bare hoppe på stedet til de elastiske baggange.
22:27, Fez: Pladsen ved Apollo er stor, men man står midt i den rute, som mange bruger mod camping. Som at holde et rave på Hovedbanegården.
22.33, Køster: Er til Disclosure. UK Garage er genopstået fra de ‘pagnetyllende døde! Kids’ene synger med og elsker det!
22.34, Køster: Hoppeborg-scenen Apollo er forresten en fed scene med skidegod lyd, omend lidt lav.
23.01, Køster: Kan I huske dengang i 1990’erne, hvor alle rendte rundt og var forvirrede over, at elektronisk musik pludselig benyttede sig af en traditionel rock-koncertform med en scene og publikummer, der kigger den samme vej? Det er de ikke mere. Damn, de elsker det her.
23.05, Travn: Sidder alene i toget og produktudvikler lidt: Slip Not – den skridsikre badesandal.
23.16, Snab: Wow! Disclosure var fantastisk. ’White Noise’ og ’Latch’ bliver givetvis et par af de bedste numre, jeg kommer til at høre på denne festival. UK garage og deep house er tilbage. Vi festede, som var det 1999.
23:20, Køster: Fantastisk koncert med Disclosure. Sjovt hvordan 1990’erne bliver genopfundet uden alt det genreævl og kævl fra dengang. Hjem i seng, godnat!
23:35, Anders K: Animal Collective er en halv time inde i koncerten – og teltet er kun 1/3 fyldt. Forklaringen er kvartettens repeterende og indadvendte, psykedeliske trip. Basrundgange, messende sang og cirklende synth-figurer. Pakket ind i en sceneudsmykning, der kunne være udtænkt af Karius & Baktus på et dårligt trip.
23.46, Nykjær: Malbeck Vinbar har en bod på Roskilde. At tage på festival bliver mere og mere posh. Får vi champagnebarer næste år?
23.47, Anders K: Tålmodigheden er sluppet op. Vi bevæger os videre. Er sikker på, at AC-koncerten udvikler sig til et mindeværdigt mesterværk af en koncert, når vi er gået. Eller også leverede amerikanerne simpelthen årets første/største skuffelse.
Fantastisk skriv! Keep it up. Det næstbedste, når man nu ikke kan være der selv…