Coverstory: Cruzential (Kashmir, 1996)

Kashmir er sørme begyndt at spille igen, og det kan vi da fejre med en lille historie om coveret til albummet ‘Cruzential’, som de også har spillet ‘Vote 4 Dick Taid’ fra i denne uges koncerter i Herning og København.

Det oprindelige cd-omslag forestiller de tre medlemmer fotograferet nedefra i forskellige positurer – på en sølvfarvet baggrund, som er meget svær at scanne!!

På cd-genudgivelsen fra året efter er der valgt et andet foto til omslaget, nemlig det håndtryks-foto, der er på bagsiden af omslaget til det oprindelige cover. Og det har man holdt fast i til de to efterfølgende vinyl-udgivelser, hvor det oprindelige forsideomslag pryder bookletten med tekster osv.

Men fælles for de to billeder af de tre medlemmer – i dag er de fire, dengang var de stadig kun tre – er jakkesæt, sideskilning og briller med sort stel. Det, man kan kalde Clark Kent-uniformen efter sangen ‘Bring Back Superman’. Det fortæller forsanger Kasper Eistrup om i denne lille historie, der oprindeligt blev bragt i Gaffa for mere end 20 år siden.

Hvornår: Album juni 1996, fotos marts 1996
Hvor: Valby Idrætspark
Hvem: Fotograf Per Morten Abrahamsen

 

”Clark Kent is such a nervous wreck,” synger Kasper Eistrup i ‘Bring Back Superman’ fra Kashmirs andet album, Cruzential, hvor Kashmir optræder iført Clark Kent-udstyr på coveret.

– Pladeselskabet ville gerne have os på coveret, men vi havde det ikke så godt med at blive genkendt på gaden, så vi ville derfor gerne være klædt ud på coveret. Og så syntes vi, det med Clark Kent var sjovt, forklarer Kasper Eistrup.

Første udgave af ‘Cruzential’ blev trykt i 5.000 eksemplarer og har de ”svævende” Kashmir-medlemmer, fotograferet nedefra gennem en glasplade, på forsiden. På anden udgave, der også blev udsendt i USA og indeholdt to ekstra numre, ‘Gloom’ og ‘Stand’, blev for- og bagsidefoto byttet om, således at ”håndtryksbilledet” blev forsidefoto.

– Der skulle være en forskel. Med to nye numre på, var det ikke længere det samme album, og så skulle det også komme til udtryk i artwork’et. Jeg tror, at det med håndtrykket er opstået ubevidst’ som en eller anden parafrase over den gamle Pink Floyd-skive ‘Wish You Were Here’, men billederne i sig selv kan ikke tillægges nogen symbolsk værdi, forklarer Kasper Eistrup.

Titlen ‘Cruzential’ er en sammenkædning af ordene ”crucial,” som den meget amerikanske producer Ron St. Germain brugte hele tiden under indspilningerne, og ”essential.”

– Pladen var blevet en meget skrabet udgave, hvor kun det allermest nødvendige er på – det essentielle. Deraf ‘Cruzential’. Og så syntes vi, det var lidt fikst at stave det med z – som i zen! Sådan var det engang midt i 90’erne, siger Kasper Eistrup med et grin.

– Men titel og cover hænger overhovedet ikke sammen, og det hele er endt lidt som en sjov sammenblanding af mange forskellige idéer. Hvis jeg skal se rent æstetisk på det i dag, så er det ikke et lækkert cover, men for sin tid var det helt ok, og jeg er stadig glad for det. Det er meget ærligt og siger meget om, hvor vi stod på det tidspunkt, mener Kasper Eistrup.

Bandet insisterede på, at det absolut skulle være et sølvfarvet papcover, selvom det slet ikke kunne laves i Danmark.

– Derfor blev det skidehamrende dyrt og forsinkede udgivelsen med halvanden måned, hvilket kunne være blevet fatalt, fordi pladen så udkom i juni, som ikke er en god måned for pladeudgivelser. Opmærksomheden er i stedet rettet mod festivalerne, så pladen kom faktisk ikke så godt fra start, fortæller Kasper Eistrup, som dog ikke blev et nervevrag af den grund. Det overlader han tilsyneladende til Clark Kent.

Oprindeligt bragt i Gaffa i juli 2001.

Og her genudgivelsen med håndtrykscoveret:

About the author