#RF15: Snapshots, strøtanker og eurekamomenter – onsdag

   


07.01, Snab: Solen gør ikke noget godt for nattesøvn i telt. Eller rettere morgen-fuldemandssøvn i telt.

09.55, Køster: Så er der kun fire timers opvask, arbejde, tøjvask, skjortestrygning, bestilling af vinduespudser, mere arbejde, oprydning og paniklytning af endnu ukendte onsdagsnavne til Anders K’s Passat ruller mod Roskilde. Rock’n’roll.

09.59, Køster: Altid spændende, hvad den store førstedagsoplevelse bliver. I 2011 så min sådan her ud – og den blev sådan set ikke overgået siden på den festival:

 

13.21, Snab: Solen gør ikke noget skidt for påklædningen. Men ligefrem sole sig i bikini i Mediebyen, alligevel?

Bloggermobil14.04, Smølle: John Cougar og Aviators i Bloggermobilen. Bare afsted!

14.08, Danni: På vej i blogmobilen med Køster, Smølle: og Anders K. Opstillingen er på to mand i shorts, to mand i lange rør. Det sidste er og bli’r mest råk og rul.

Pis14.45, Anders: Inspektion af urinalerne inden åbningen af festivalpladsen: Selv urinalerne er så pinligt rene, at man kan spise koldskål med kammerjunkere af dem. Man kunne også lade være.

15.30, Køster: Et godt tegn forud for 2015-udgaven af festivalen: Fez bliver pimpet af en butterfly.

Prinsgemalen16.07, Fez: Baskerhuer, trøjer med bretonske striber, og Prinsgemalen siger skål på Camping Vest.

16.26, Smølle: Thomas Öberg interviewes. I sin Robin-maske. Det er de små ting ved Bob Hund, der virkelig kan irritere mig …

16.43, Anders: Så er Noel Gallagher ankommet til bagscenen!

Shitty16.59, Danni: Et minut til, at pladsen åbner, og Mediebyen er klar til at storme ind om 3-2-1 …

17.12, Køster: Ahhhh. Pladsen er åbnet. 2015 er i gang. Jomfrueligt festivalgræs under fødderne. Snart bliver det græs så desværre … ja, fortsæt selv analogien.

17.27, Køster: 1. koncert! Tunge, elektroniske beats fra Future Brown på den nye Apollo-scene. Jah… Festen står bomstille, men trioen har i det mindste fremtiden for sig. Er de en dag over 17?

Apollo17.28, Smølle: Future Brown og den nye Apollo. Lyder godt. Men jeg savner allerede det gamle græskar. Fra 2012.

17.30, Køster: Dommen over den nye Apollo-scene må iøvrigt vente til det bliver mørkt. Og musikken bliver bedre. Men jeg savner sgu det orange græskar lidt.

Pink dragt17.32, Køster: Se til højre – næste års BBC-merchandise er fundet. Jeg tænker logo på balderne.

17.35, Fez: Den obligatoriske tur gennem campingområderne. Blomsten af DK’s ungdom er sjov og opfindsom og lugter virkelig dårligt.

17.38, Smølle: Future Brown er gode, tunge, dybe på en ’spændende bekendtskab fredag nat’- måde. Men nu er den halv seks, og det er onsdag.

17.40, Køster: Forlader Future Browns ikke-fest og går mod de danske indierockere Communions på Pavilion. Det kan næsten kun være bedre end det her.

17.52, Danni: Erkender lige mit personlige bias: Kender The Minds of 99-fyrene. Oooog dér ramte min nervøsitet på deres vegne.

17.57, Danni: Anders Breinholdt og Kasper Eistrup sludrer foran Vega-baren i Mediebyen. Med andre ord: Nu begynder det at snævre til heromme. Tid til musik.

18.12, Køster: Er til Communions på Pavilion, der er gode på vi-generer-ikke-nogen-med-vores-postpunkindie-måden.

18.14, Fez: Timbuktu er på hjemmebane. Rapperen fra Malmö giver Arena en funky start. Skånsk er et sexet rapsprog, og backingbandet Damn! mixer funk med Balkan. Very malmøsk.

18.18, Køster: Min Communions-sidemand om vejret: “Det er lige før, at det er strengt overfor de andre festivaler.”

Pissoir18.24, Køster: Pissoir med matchende ølhylder ved Pavilion. #godkendt

18.25, Fez: ‘Karmakontoet’ spillet som southern soul. Malmö møder Muscle Shoals. Jeg elsker Timbuktu på Arena.

18.30, Danni: Åh … Jeg glemmer den tumpede svenske konferencier fra år til år. ‘Roskilde Festival is bigger than Odense!’ Okay.

18.32, Danni: Yes! Orange trommestikker og en mand i vintage hollandsk landsholdstrøje. Og orange konfettiregn. Vild entre af Minds of 99.

Communions18.32, Smølle: Communions. Venter på magien. Tvivler på, den dukker op.

18.36, Køster: Communions (til højre) kom, så og lyder som Stone Roses’ afkom. Det virker alt sammen en smule fantasiløst, og nu må turen gå til Minds Of 99 og se, hvordan de klarer Orange of 15.

18.37, Snab: To damer har placeret sig i campingstole ved Pavilion. Men ret skal være ret. Der er ikke ret mange campingstole i sigte. Tak, Roskilde!

18.54, Danni: Og der spænede Minds’ frontmand ned til publikum. Mon Sir Paul følger det eksempel?

18.54, Smølle: “De var jo helt fantastiske”, sagde Pavilion-værten om Communions. Arh!! Skulle vi nu ikke lige.

Pharrell Wifi18.55, Køster:  Godt band, Minds of 99. Sympatiske fyre. Stilrent og personligt udtryk. De gør alt rigtigt. Nogle gange er rigtigt ikke helt nok til Orange.

18.56, Anders: Minds of 99 kæmper for at få tag i det sommersvimle publikum under åbningskoncerten. De insisterende 80’er-beats er ikke rigtig nok, selvom den blonde Simon Kvamm i front kæmper for sagen.

19.01, Snab: Tror allerede, jeg er træt af bob hund.

19.09, Fez: Passerer Orange. Bassen lyder som The Cure. Jeg kan ikke lide det.

19.11, Danni: Hvem har koden til Pharrells netværk?

Cowbyjakke19.11, Køster: Hvis du er på udkig efter en cowboyvest m. afrevne ærmer, så er second hand-butikken ved Apollo din ven.

Mavebælter19.16, Køster: Ikke siden Inside The Whale i Pumpehuset 1994 har så mange bæltetasker været samlet på ét sted.

19.16, Smølle: “Tror allerede, jeg er træt af Bob Hund”, skriver Elsnab tre minutter inde i deres sæt. Snab er tydeligt mere tålmodig end jeg.

19.21, Køster: Er til Ratking på Apollo. Enten er grafikken på bagtæppet meget moderne, eller også skal de have opdateret deres OS/2-styresystem fra 1995.

19.26, Danni: ‘Den skal ha’ det sidste pis! Skru op for bassen!’ Alt investeret fra Minds. Selvfølgelig ikke perfekt, men bedste åbning i mange år.

Forstøvermanden19.32, Fez: Heden skaber en ny festivaltype; #forstøvermand

19.36, Anders: Ratking fra New York på Apollo: To rappere og en dj, chinos, t-shirts og basket-trøje, lortegrafik i scenografien, sløve beats og lallet rap. Kom nu, gør jer bare en lille smule umage. Please.

19.37, Fez: Cardigans i Odense forleden, Timbuktu og nu Bob Hund. Min uge minder om Malmö-festivalen. #SvenskerElsker

19.40, Danni: Første Superliga-trøje spottet: OB!

19.44, Danni: Maser mig mod Bob Hund. Forstår stadig ikke Avalon. Kun adgang bagfra og ingen plads til at sidde udenfor.

Frikadiller19.45, Køster: Hvem fandt dog på det navn? Hvem synes at det er sjovt? Hvorfor har stedet eksisteret i alle de år, og hvad kommer de EGENTLIG i deres frikadellesandwich?

19.47, Danni: Ham fra Bob Hund siger noget om atomkraft.

19.55, Danni: Nu taler ham fra Bob Hund om kvinder med hår under armene …

Sover20.03, Køster: BFF’s på RF15.

20.03, Smølle: Efter at have misset Nephew Jam på Orange må jeg hellere få set Oasis Jam på Grøn.

20.07, Danni: For fjerde sang i træk lover Bob Hunds Thomas Öberg, at NU er det sidste sang. Denne gang med ‘og så kan I skride ad helvede til.’

20.12, Snab: De første 12 minutter af King Gizzard & the Lizard Wizard går med variationer af ’I’m in Your Mind, Fuzz’ og ’Cellophane’. Ganske enkelt fremragende.

Pharrell kø

20.16, Danni: Tip til drengene: Anslået kønsfordeling i pitkøen til Pharrell: Q80/M20.

20.17, Køster: Normalt vil jeg sige “Ingen shorts på scenen, makker!”. Og så lilla! Og t-shirten tucked in! Lader indtil videre tvivlen komme King Gizzard & The Lizard Wizard til gode …

20.23, Smølle: Sådan var det altså ikke til Oasis i 1995 …

Halvtomt til Noel

Halvtomt til Noel

Hype stickers20.24, Køster: Forlader King Gizzard på Pavilion. Syntes ligesom jeg havde hørt dem før. Det var vist sidste år, hvor de hed Spids Nøgenhat og var bedre. Går mod ørkendronningen Noura Mint Seymali ud på Gloria.

20.27, Snab: Fyr kaster øl ind i mængden foran King Gizzard. Highfiver med kammerat. Jeps, I er dygtige. Kan til gengæld godt lide, at der sidder gamle hype stickers på teltpælene.

20.31, Køster: Er sikker på at Pharrell glæder sig til at se mig igen. Her kan man se hvor fedt vi havde det dengang jeg fløj over Atlanten og han ikke gad snakke med nogen og derfor kun svarede med enstavelsesord.

Pharrell og Køster

20.38, Danni: Skulle nogen ha’ glemt det siden 1995, minder Noel Gallagher straks om det: Hans vokal er mindre sprød og spændende end agurkeskiverne på leverpostejen i madpakken. Men han har solbriller på, og så er det jo rock.

20.43, Snab: King Gizzard-guitarist griber hat fra publikum midt i nummer, tager den på og spiller videre. Jubelbrøl. ’Hvis hat er det? Nu er det min!’ Skifter senere til cap, også fra publikum.

King G hat

Noel20.45, Anders: Tre sange inde i koncerten på Arena og Noel Gallagher har endnu ikke mælet et ord. På samme tidspunkt til Oasis-koncerten i 1995 havde han lovet mindst top koncertgæster en røvfuld.

20.45, Smølle: Fun fact: Man kan synge præcis 71% af Oasis’ sange over Noel Gallaghers solosange.

20.46, Danni: Så’n rent spillemæssigt ville The High Flying Birds nok få højere karakter til en MGK-eksamen end Oasis. Det betyder sikkert noget for nogen.

20.48, Anders: Fire sange – og første Oasis-cover: ’Fade Away’.

20.50, Fez: Hvem synes, Apollo-scenen har en fed placering? Uro, folk på vej. Young Fathers’ indierap har det svært.

20.51, Køster: Noura Mint Seymali: Lille dame, stor stemme.

Noura20.55, Køster: Fuldstændig vild stemme på hende her. Sejeste Roskilde-person so far.

20.57, Køster: Bassolo til Noura på Gloria! Sidst jeg hørte sådan en, var vist i 1989. På Midtfyn.

21.01, Snab: Spotter rockende Christine Antorinis hår langt fremme til King Gizzard. Den tidligere undervisningsminister varmede også op i Gutter Island-baren inden koncerten.

21.01, Smølle: For lige at fortsætte Oasis-1995-sporet, så fortalte salig Henrik Hall, fra Love Shop, mig engang om da Oasis spillede dengang. Love Shop var også på, lige inden. Henrik kom gående backstage, hvor der var nogle knægte der trillede lidt fodbold. Liam G. kom gående. Han begyndte at jonglere lidt med bolden, og de var behørigt imponerede. Så blev han ved … og efter et minuts penge blev de trætte af det, og sagde “hey mister, give us our ball back ok.” Liam tog den op, og tyrede den 60 meter væk ud over festivalpladsen. Det’ douche. Men det’ sjovt. Henrik grinede i alle fald. Så … hvis nogen fik en fodbold i låget for præcis 20 år siden, så er det der den kom fra.

21.03, Danni: Fællessang: ‘Champagne Supernova’.

21.05, Danni: ‘Champagne Supernova’-minde: At snave med Lise-Lotte i en sambucabrandert hos Henrik.

21.05, Køster: Konferencieren på Gloria lukker en fin, fin Noura Mint Seymali-koncert med en kodyl sællert: “Vi er tilbage kl. 22 – når vi får rock fra Norge på programmet. Håber vi ses der.” Øh, måske ikke.

Støjmålermanden21.08, Fez: Festivaltype: #støjmålermand. Han er til Young Fathers og har ørepropper på.

21.08, Smølle: Var det ikke de dér soloer, Noel gad spille selv, dengang Oasis fandtes? Nu har han en akustisk. Man er vist blevet bekvem.

21.09, Anders: Det populære Tuborg-telt i mediebyen er stort set tomt under Oasis-jam på Arena. Noel Gallagher har fundet sit kernepublikum.

21.14, Danni: Det nye område ved Arena kunne godt blive en nyt favorithelle. Spændende madudvalg, plads og ok lyd fra teltet.

21.16, Smølle: Teltet klar til at synge ‘Don’t look Back in Anger’, men det var ‘Whatever’. Tosser — den anden starter jo med klaver. I præcis samme akkorder …

21.28, Danni: Noel har med omhu valgt nogle af de mest anonyme Oasis-skæringer. Først ‘Fade Away’ nu ‘Digsy’s Dinner’. Hm.

21.29, Smølle: ‘If I Had a Gun’ er en ret smuk sang. ‘Digsy’s Dinner’ er det værste på Oasis’ debut. Er det Noels måde at sige “Jeg er meget bedre nu” på?

21.32, Fez: Ugebladstyperne og sponsorgæsterne skulle bare vide, at der findes et hemmeligt ‘backstage’-område ude på pladsen. Må ikke sige hvor, men jeg fik en dejlig Riesling.

21.38, Smølle: Jeg ser nu, at alt jeg skriver lyder sarkastisk og utilfredst. Men egentlig har vi det ret godt allesammen. Musikken er bare ikke særlig god. Nu spiller de noget, jeg tror skulle være deep house-ish. Neeej.

21.47, Danni: Nå, men det bliver ikke mere hyggeligt end ‘Don’t Look Back in Anger’.

21.45, Smølle: ‘The Masterplan’ og ‘Don’t Look Back in Anger’. “Bedst dengang” vinder. By a country mile …

Pharrell22.04, Køster. Pharrell. Han starter skarpt med damer i Adidas og minimalistisk funk. Udmærket.

22.05, Anders: ”Hello Copenhagen!” Pharrell afslører sig som skabsjyde: Alt øst for Storebælt er København.

22.07, Smølle: Vi kan se Pharrell herfra. Han har en hat på. Og taler meget om ‘København’.

22.15, Danni: 15 minutter inde i Pharrell. Bumbumbum … Han har hat på, her er mange mennesker … Der er jo også norsk punk ovre på Pavilion.

22.16, Anders: Hos Noel fik vi lov at synge med. Hos Pharrell danser vi. Det var der brug for oven på en halvtynd festivalstart.

22.16, Fez: Det er Pharrells nye Adidas-kollektion, der er på scenen.

22.22, Snab: Honningbarna – stagediving og guitarflåning for fulde nordmænd. What’s not to like?

22.24, Danni: Gambler: Over til Honningbarna, som sikkert er færdige, inden Pharrell når til ‘Happy’.

22.25, Smølle: Pharrell spiller et potpourri. Så må man godt gå. Vi var allerede gået.

22.28, Køster: Så er der Pharrell-medley – ‘Hot In Herre’, ‘Pass The Courvoisier’ og nu: Blandet godt fra Pharrells N*E*R*D-dage. Iøvrigt med Shay fra bandet på scenen.

22.30, Danni: Herligt kaos til Honningbarna med publikummer på scenen og sange om at være skidesure sønner af middelklassen.

22.33, Danni: En halv time spillet, og det lyder fra Honningbarna: ‘Det er næsten slut. Nu kommer ‘Fri Palæstina’. #punk

22.38, Danni: Covernummerservice: Honningbarna spiller ‘Police on My Back.’ Clash har lavet den, oprindeligt med The Equals.

22.43, Køster: Pharrell har det meste af musikken med hjemmefra, men who cares? Med ‘She Wants To Move’, ‘Lapdance’ og ‘Grindin” på samvittigheden må han det meste. Ingen producer kan levere keyboard-machetehug som Pharell (og hans makker Chad Hugo).

22.48, Køster. Så er der numseryst fra Pharrells yppige dansere. Ikke siden Major Lazer har der været så meget twerking på Orange. Men denne gang stod kunstnernes navne da på skærmen!

22.55, Danni: Bliver ikke happy af Pharrell og tøffer ned og stener lidt til War On Drugs.

22.55, Fez: ‘Gust of Wind’ og ‘Get Lucky’. Disco på Orange. Tag den, rockister.

22.59, Danni: Hahaaaa, suckers, I glemte at tage proppen af. Nu skal jeg ud og være en sikkerhedsfare.

Pharrell-danser

23.01, Køster: Vanvittigt materiale Pharrell har at tage af. Nu: ‘Lose Yourself To Dance’. Indtil videre kører vi dog max på 80 pct. Scenen er stor, lyden er underligt tynd, og så tykke performerknogler har han altså heller ikke i kroppen.

23.02, Smølle: The War on Drugs. “I hate that beer commercial lead-guitar shit. This next song is called, ‘The War On Drugs Can Suck My Fucking Dick.’” Well I like it.

23.05, Anders: Normalt er det en lidt tynd omgang pausehejs, når korsangerne skal have deres syv minutter i rampelyset. Det gælder ikke i tilfældet med Pharrells danse-/syngepiger, The Base.

Mår

Mår

23.10, Køster: Årets Roskilde-moment so far: Religiøs tilbedning, hyldest til ‘Get Lucky’.

23.12, Danni: ‘Arms Like Boulders’ som andet nummer hos War On Drugs. En af perlerne fra dengang i ’08, da Kurt Vile stadig var med.

23.18, Køster: Ekstranumre. Med børn på scenen til ‘Happy’. Nogle af den ser dog mere ‘Anxious’ ud. Nårh, sødt.

23.21, Køster: Og så får vi lige ‘Freedom’ igen, som han også startede med. Fint fint. Festivalhukommelsen er ikke altid den længste.

23.27, Danni: War On Drugs buldrer mere end de groover. Og så bliver det hurtigt kedeligt.

23.28, Køster: Slut med Pharrell. En stor kunstner. Ikke nødvendigvis en lige så stor performer.

23.59, Smølle: Altså … pitten jumper ligefrem til ‘Under the Pressure’. Det skete ikke i Vega i efteråret.

0.01, Smølle: Jeg tænkte allerede der, at Adam Granduciel bare skulle have et festivalsæt som en redaktør. Det virker! 90 minutter lige på. Den perfekte dosis War on Drugs.

0.26, Køster: Napper en tidlig exit ovenpå en so-so første festivaldag. Højdepunkter: Noura Mint Seymali og til dels P. Williams. Sidste indtryk: Et budskab fra en ambitiøs mand. Ses i morgen!

Lebbe Jeppe0.43, Smølle: Gik mod Apollo. Apollo var lukket. Æv. Der er noget etnisk i gang på Pavilion. Første dag er hård for os B-mennesker …

Dans til tunesere

Dans til tunesere

1.00, Smølle: Det er nok min hjerne, der ikke er klar til tunesiske Bargou 08. Al den 4/4 fra War on Drugs gør mit hoved retlinet. Men det her er for heftigt et mønsterbrud.

1.06, Smølle: Men der ER altså marked for at danse efter midnat, også første dag. Gå ikke lukkelov på os, RF15.

1.23, Smølle: Nej. Til. Sprællemeyer!

Fuck off Sprællemeyer

Kommentér indlægget