#RF13: Snapshots, strøtanker og eureka-momenter – søndag

10:59, Smølle: Ah, Hjalte’s. Stadig med den absurde apostrof. hjalte

11:36, Nykjær: Roskilde Festival sender en ud i hjørnerne af ens garderobe. Ligner en Pearl Jam-fan anno 1994 lige nu. Bedstefar-undertrøje og grunge-shorts.

12:12, Nykjær: Henry Rollins leverer halv storytelling, halvt stand up-comedy på Apollo med sit Spoken Word-show. Røverhistorier om at spise rottelever i Indien, at blive behandlet for slangebid og at få kastet snebolde med mønter efter sig under en koncert i Saltlageret i 80’erne. Den store mand tørrer rectum med sværmen af åndløse Zulu-komikere herhjemme.

13:00, Fez: Der er ikke noget som at stå renvasket ved Odeon og høre søndags-smadder. Metalfolket rejser sig ved det træ, de faldt. Norsk vikingemetal! Ensiferum!

13:15, Nykjær: Kultfodboldklubben FC St. Pauli har stadig en bod på Roskilde. Hvornår bliver den afløst – eller får konkurrence – af en bod for Union Berlin?

13:32, Smølle: Hvordan fanden blev det allerede søndag?

13:33, Nykjær: Det kræver lange ben. Eller en proper stråle.

nykær
13:38, Køster: Hører ‘Yndlingssang’ i Frikadellebilen. En pænt skizo experience. Er ved at komme for sent til Heliocentrics. Pis.

13:40, Smølle: Og mon jeg også de næste par dage kommer til at stå og danse uden for min bopæl til solen er stået op? Sikkert ikke.

13:43, Snab: ’One last moshpit,’ brøler frontmanden hos vikingmetalrockerne Ensiferum – klædt i langt hår, langt skæg, læderkilt, knæstrømper og bar overkrop. Så spiller de Sergio Leone og ’Star Wars’-tema. Fin spas til at komme i gang med dagen. Der er vikingehjelme og sværd blandt publikum. Og der er i øvrigt en kvinde med i bandet.

13:59, Smølle: Jeg fik anbefalet Wintergatan på bloggen, så gudskelov: De er faktisk ganske gode.

14:02, Snab: Er det en vuvuzela på scenen hos Heliocentrics? Går hurtigt videre til Apollo og chiller i solen til Flume med en lille (!) øl. Fremragende.

14:04, Nykjær: Nogen instagramer et foto fra Sønder Boulevard foran Kihoskh. Der er mere mennesketomt end Slagelse gågade søndag aften. Vesterbro = Roskilde-demografi.

14:05, Smølle: Wintergatan har en harpe med!! Ovre til højre. De er hamrende prog. Men jeg kan lide det alligevel.

14:06, Fez: Dagens jazzfestival-koncert i Roskilde. Heliocentrics. Londonstilen. Spacefunk. Tror først, at percussionisten spiser en pita. Viser sig, han blæser i konkylie.

14:15, Køster: Det er nogle år siden, jeg sidst har været her om søndagen. Og den er der også i år, den efter festen-stemning, jeg ikke er så vild med. Folk vader mod stationen med rygsække og trækvogne. Men programmet er simpelthen for godt i år til at sidde og kukkelure derhjemme.

14:24, Fez: Har forladt Heliocentrics’ Sun Ra-jam og sidder i solen ved Apollo. Folk marcherer forbi. Til camping. Fra camping. De færreste stopper og registrerer ikke Flume.

14:28, Køster: Ond, ond afrobeat-tenorsax fra The Heliocentrics.1428

14:30, Køster: Tykke, groovy trommeslagere med sammensunket holdning og grydefrisure er altid godt. Heliocentrics’ janitshar er det mest funky menneske på den her festival so far.

14:36, Fez: Luftmadrasser er de nye campingstole. Knægte slæber dem ind på festivalpladsen. Madrasser og stole hører til på camping – ikke foran Orange.

14:39, Travn: Fuck. Er klokken så mange? Er ikke kommet i tøjet på Amager endnu.

14:43, Køster: Jaaah! Heliocentrics spiller Mulatu Astatke-nummeret fra Broken Flowers. Det holder.

Australske Flume i solen på Apollo. Naturligvis med et australsk flag blandt publikum.

14:55, Fez: Flume kører det bedste mix af chillout, kantet house og kølige klubbeats i solen. Apollo er det nye Ibiza. Rave on!

14:56, Travn: Erkender, at jeg hverken når James Blake eller BRMC, og at jeg ikke kan overskue hjemfarts-kaosset efter Kraftwerk …

14:57, Smølle: Ting, jeg ikke turde erkende for to år siden, men godt tør erkende nu: #1: Jeg ville hellere gnave mine tæer af én for én end se James Blake.

15:04, Køster: Heliocentrics – det her kunne have været rigtig godt, hvis der ikke var gået stoner rock i den.

15:06, Smølle: Man må give Blake, at han har styr på sin bas. Taget i pressecenteret står og blafrer helt jordskælvsagtigt lige nu.

15:07, Travn: … beslutter at trække stikket for i år. Hører Elsnabs lakoniske ironi for mit indre øre ‘Jamen, der er jo heller ikke særlig meget god musik i dag’, og får dårlig samvittighed.

15:09, Travn: Finder ud af, at James Blake bliver livestreamet fra Roskilde Festivals hjemmeside.blake

15:13, Travn: Kors, han sveder. Men det lyder strålende.

15:20, Nykjær: Uforlignelige James Blake spiller ‘Limit to Your Love’ på Orange. Utroligt, at et nummer med et så kværnende tungt og basdybt beat kan føles så chillet. Folk storstener i den bagende sol.

15:23, Køster: Går forbi Fidlar på Pavilion. Deres punk lyder meget godt.

15:26, Travn: Fordel ved hjemmestream: Ingen står og snakker dig ind i øret under koncerten. Ulempe: Du er ikke til koncerten.

15:29, Køster: Krykker i luften oppe foran til Flumes eftermiddagsrave på Apollo. En eller anden har oplevet et Lourdes-mirakel deroppe. Jeg kan gå!!!

15:38, Snab: Får lyst til at skråle ’you gotta fight for your right to party’ til Fidlar, som er virkelig skarpt.

15:43, Køster: Tilbage til Fidlar. Forsangeren crowdsurfer. Nu må de sikkert aldrig spille på Roskilde igen.

Frontmanden i Fidlar crowdsurfer på Apollo.

15:45, Travn: James Blake og hans dybblå soul vånder sig under eftermiddagssolen. ‘Remember, we’re still in night time’, siger han for at sætte scenen til næste sang. Men han har intet at undskylde eller klage over. Det fungerer.

16:05, Snab: Den dårlige nyhed er, at Azealia Banks er udsat 30 minutter, siger altid veloplagte Per Vers på Cosmopol. Den gode er, at klokken er 16.05, så der er kun 25 minutter endnu. Fez vågner med et udråb. George Duke! Vi går – nogen til John Grant Lee Buffalo Soldier, andre til Black Rebel MC.

16:25, Fez: Glem Das Beckwerk. The Artist Formerly Known As Claus Beck-Nielsen er genfødt i dametøj. På scenen igen i Art Zone.

16:28, Smølle: John Grant var mit toptip til RF13 på bloggen – her er ikke et øje. Vi har lang vej endnu …

16:40, Nykjær: John Grant introducerer sit – primært islandske – band med finere islandsk udtale, end jeg nogensinde får.

16:50, Fez: John Grant synger “Greatest Motherfucker”. The Gay Billy Joel er landet. Der flyder tårer for første gang på festivalen.

16:51, Nykjær: Har ofte forsøgt at tage mig sammen til at få lyttet rigtigt til Rufus Wainwright, som umiddelbart virker lidt overvurderet på mig. Men man kunne også droppe det og gå i gang med John Grant i stedet. Fine sange, fornem stemme og gode historier.

17:03, Nykjær: John Grant bevæger sig over i noget, der minder om acid house i slowmotion. Det giver faktisk mening i sammenhængen.grant

17:12, Smølle: Der er godt med folk nu, og Grant er strålende. Bitter, morsom, synger som en drøm. Jeg fik ret!

17:17, Køster: John Grant på Odeon. Han synger “I wonder what a dirty old man would do” så mange gange, at man vitterligt begynder at tænke over, hvad en klam gammel mand mon egentlig kan finde på.

17:22, Fez: 60+ gratisterne er ankommet. Det er den vej, det går.

Black Rebel Motorcycle Club i dagslys.

17:27, Snab: Der er noget helt forkert ved at se Black Rebel Motorcycle Club i solen. Uden modlys. Og de taler – tre gange! Lyder indimellem lidt som U2 og stener ellers ret meget. Jacob Binzer og Fidlar er blandt publikum.

17:35, Nykjær: Overværer to modne mænd forsøge at afgøre en eller anden tvist med sten-saks-papir. Efter omkring ti forsøg har de endnu ikke kunnet ramme samme tempo, og må hele tiden gøre det om. Alt kan være svært søndag på Roskilde.

17:35, Travn: Håber i det mindste at slippe for The Roskilde Blues ved at blive hjemme.

17:36, Smølle: Grant er ikke bare bitter og morsom; han er rørende. ‘Glacier’ er en af årets bedste, smukkeste sange.

17:44, Køster: John Grant er god. En sej karakter, der bander meget i sine tekster, som en mere rowdy Rufus Wainwright. Synes dog ikke, at han og hans dygtige band letter helt.

17:50, Køster: Går forbi plakat for Alive Festival i Thy. Godt program. Vild nok plakat. Gad godt se Den Våde Vaffel.1750

17:57, Snab: Kæmpetriumf! En ung fyr i pitten bliver bedt om at pakke sin campingstol sammen. Hæ hæ. ’Spil nogen hits,’ lyder det samtidig. Og så kom ’Spread Your Love’ og ’Whatever Happened to My Rock’n’Roll?’. Det sidste er et godt spørgsmål.

18:09, Køster: Turntablisten Kid Koala cutter blues op for en beskeden flok på Metropol.

18:20, Køster: Han byder os velkommen til the silliest show on earth: Vinyl Vaudeville. Nu kommer der tre foxy cabaretdansere ind med fjervifter og hele lortet. De hedder The Incredible Dancing Machines. De danser ikke voldsomt godt. Men de er pæne. Og de laver skøre Wilhelm Tell-skydekunster.

18:30, Køster: Kid Koala og pigerne får hele teltet med på skøre dansemoves. Sjov søndagsstener.

18:34, Køster: Nu dukker der en fireøjet robot op fra under bordet. Den spiller moog-synthesizer. Og får selskab af to Muppet Show-dukker.

18:37, Fez: Orgi-E tager Arena. Pæne borgere i Roskilde omtaler gerne byen som et sjællandsk Østerbro. I virkeligheden er den det yderste af Vestegnen. Klamfyr er på hjemmebane.

18:41, Snab: ’Få de pistoler frem og forsvar dit land,’ opfordrer Klamfyr et næsten fyldt Arena-telt, vifter med et dannebrog og kræver flaget tilbage fra fremmedhaderne. Folk kan li’ det.

18:51, Smølle: Klasse i øvrigt at kunne sidde i solen uden for Cosmopol og Shazam’e alt, hvad Kid Koala spiller af vinyl. Lige her: The Bugs almægtige ‘Poison Dart’. Telefonen prøver at skrive ‘Poison Fart’. Men bevares, den har ligget i min lomme på festivalen i dagevis. Den har en vis ret til det.

18:52, Køster: Kid Koala lader scenevagt spille lilletromme på sin sampler. Hov, nu løber han rundt nede blandt publikum og spiller sampler!1852

18:59, Køster: Nu er der en bjørn, der danser cancan på scenen – det kan vist ikke rigtig forklares, det her. Tror, man skal være her.

19:04, Fez: Skifter landsdel for en kort bemærkning. “Mad fra Lolland-Falster” i Food Court serverer årets bedste måltid; lammefrikadeller med salat af nye kartofler, sommerkål og jordbær. 5/5 armbånd.

19:08, Køster: Jeg giver op. Altså, nu skyder tre stewardesser grillhandsler ud til publikum med en kæmpe slangebøase. Og kaster med en meter lange papirflyvere. Og kazoos.

190819:10, Køster: Fuck, der blev jeg sgu ramt af en kazoo på læben. Av for helvede.

19:10, Smølle: Jeg skal da lige love for at Josh Homme har lyst til at være her. En god dreng, ham Homme.

19:15, Køster: Jeg bider smerten i mig. Årets sjoveste koncert en realitet!

19:15, Fez: Tilbage på Vestegnen. Orgi-E har fået sit Opa Opa-orkester på scenen. Balkanstilen og den bagstive festival rykker sig op ved roden til “Singlepik”.

19:23, Fez: “Ikke noget hipsterpis. Det’ Roskildemusik”. Orgi-E, Arena, 2013.

19:33, Smølle: Jeg burde have masser af grunde til ikke at kunne lide Queens of the Stone Age, men ingen af dem batter rigtig.

19:38, Snab: Spotter et medlem af Baby In Vain med sin far til Queens Of The Stone Age, der ikke er meget for at spille andet end hits. Er begyndt at elske t-shirts med påskrifter som ’Druk for fred’.

19:40, Smølle: ‘If I Had a Tail’ – en af 2013’s bedste sange. OG det tætteste vi kommer på at høre Bowies The Next Day live i år.

19:45, Smølle: Ofrene for RF13 er mange:

offer19:48, Køster: Josh Homme & co spiller op til fadølsdoven søndagshygger. Fint.

19:55, Køster: Til QOTSA. Opdager, at jeg står præcis i dansk rockanmelderis zenit, lige midt mellem Treo og Jungerzen.

19.56, Snab: Tilføjer, at den linje kan krydses af en linje lige mellem Anders Houmøller og Jens Jam. Der er tale om et regulært kraftcenter! Astrid kan mærke, hun bliver vred, når hun stiller sig der, hvor de to linjer skærer hinanden.

20:04, Fez: Kraftwerks fans er blevet synlige. Modne mænd i koboltblå Autobahn-trøjer. Købte en magen til i 1997 i Luton. Kraftwerk er et konservativt band.

20:09, Smølle: QOTSA er forrygende. Calexico er om 21 minutter. Jamen, hvem kunne da også tro at nogen kunne dyrke to bands fra de kanter. Jeez.

20:29, Køster: Klar til Miguel. Min første koncert på Arena i år. Det føles, som om jeg aldrig har været væk.

20:29, Snab: Robert Levon Been fra Black Rebel Motorcycle Club vader hen over Orange-pladsen. Forsøger ikke ligefrem at være hemmelig, så han er klædt i sorte støvler, sorte jeans, sort læderjakke, sort hår og sorte solbriller. Veninden nogenlunde magen til. Han slipper med to autografskrivninger, inden han når vejen ned bagved.

20:37, Nykjær: Telt pakket ned, bagage pakket på cykel, der er ikke mere kaffe på kanden. Tak for i år, Roskilde, vi ses om en rehabiliterings tid.

20:39, Køster: Miguel starter sit sæt med en båndet version a ‘Get Lucky’. Dejligt.

20:48, Smølle: Calexico laver smuk musik. Joey Burns virker i øvrigt … behageligt forfrisket.

20:51, Fez: Miguel har læst hele soulgrundbogen. JB-splits, Prince-mimik og Marvin-falset + læderjakke med frynser og urimeligt lækkert hår.

21:00, Travn: Livestreamer The Bots.

21:02, Fez: Lyden af 15.000 beskidte hvide kvinder, der ser en lækker sort mand blotte sin svedige torso.

21:04, Travn: Afroen på The Bots’ 16-årige trommeslager er så stor, at den må have groet siden fødslen.

21:05, Travn: Hold kæft, han har togskinner på tænderne.

21:09, Travn: Ung mand i kokostume headbanger på første række til The Bots. Det har præget årets festivalplads, at Tiger har haft tilbud på dyrekostumer.

21:10, Køster: Miguel siger, at vi ikke skal tage vores kærester for givet. Sjovt at få dameråd af en 25-årig.

21:12, Køster: Egentlig sjovt, at rockpolitiet ikke er ude efter Miguel. Måske, fordi hans band spiller heavy. Ligesom Rihannas band, i øvrigt. Så hvad er problemet egentlig?

21:13, Travn: Bots spiller primitiv garagerock med store tandpastasmil. Det smitter gennem skærmen.

21:15, Smølle: Calexico er i det mest almægtige festivalhumør, og normalt klapper jeg ikke med i takt for nogen – men jeg gør det for dem.

21:18, Travn: Zapper over på Miguel lige i det, han laver obskøne hoftebevægelser ud mod publikum. Bagefter beder han alle de slemme kællinger om at stikke hænderne i vejret. Der er en del slemme kællinger.

21:21, Travn: Miguel synger vildt. Og han kører en hidsig crowd control. Lige nu får han alle pigerne til at stønne.

21:23, Køster: Miguel har lige gennemført et call-and-response-samleje med ca. 18.000 mennesker på Arena. Han er sjov. Og fuck, han synger godt.

21:26, Travn: Får lyst til at købe en white russian og kommer i tanker om, at jeg er hjemme.

21:28, Køster: Miguel synger “Tell me that that pussy is mine”, mens han tager sig i skridtet. Han og Rihanna ville være et fint par.

21:32, Køster: Så er hånden helt nede i underhylerne. Grim heavylyd, men what a character. A dirty young soulman.

21:32, Travn: Miguels band lyder næsten af hair metal nogle steder, og sangene er ikke de store kunststykker. Men han er årets vildeste frontmand.

21:34, Smølle: John Convertino fra Calexico er den cooleste mand. Jeg vil vide, hvor han køber sine fåking skjorter.calex

21:40, Fez: Der var den. Den store Roskilde-koncert, man pakker i tasken og tænker tilbage på til vinter. Miguel havde sex med Arena. Der er en ny soulkonge i byen.

21:40, Køster: Er på en time blevet meget stor fan af personen Miguel. Jeg vil gerne tage mod råd fra ham om alt fremover.

21:49, Travn: Roskilde-rookien Miguel: ‘Keep on being passionate!’ Så fik jeg alligevel The Roskilde Blues.

21:55, Travn: Miguel har smidt trøjen og kluden, han havde om livet. Med tommelfingrene sørger han for hele tiden at holde bukserne helt nede ved pubeshårkanten. Når bandet jammer, laver han armbøjninger. Han er kommet for at få noget. Det er halvt soulkoncert, halvt Chippendales. Fred være med det: Der er fest.

21:59, Travn: Der tikker en del billeder ind på min facebookvæg af hvide +30-mænd iført 3D-briller.

22:00, Smølle: Kraftwerk går punktligt på scenen. Jamen, hvem skulle dog have troet!

22:11, Køster: Kraftwerk. Bizar oplevelse at gå fra Miguel og herover. Men fantastisk.

22:13, Køster: 3D-brillerne virker.

Fire unge Kraftwerk-fans varmer op til koncerten.
Fire unge Kraftwerk-fans varmer op til koncerten.

22:26, Snab: Fed joke at få 40.000 til at stå med nogle åndssvage hvide 3D-briller på og se dumme ud, Kraftwerk. Et stort tysk flag bevæger sig fremad mod scenen.

22:30, Køster: Kraftwerk spiller ‘Computerworld’. Data. Control. FBI. De havde ret.

22:33, Køster: Et 10×10 m tysk flag sænker sig pludselig over vores hoveder. Fez: “Nej nej, nej, det er Kraftwerk det her!”

22:36, Smølle: På campingen, inden afgang, høres: “Jeg er alligevel for gammel til at se Kraftwerk.” Det var så ikke lige den vinkel, jeg havde ventet.briller

22:46, Fez: Kraftwerk findes et sted mellem fortiden og fremtiden, og det er ikke nødvendigvis kun i nutiden. Deres tidløse enkle robotpop har en sørgmodighed, der kun kan være opstået i Den Kolde Krigs skygge. “Neon Lights” fx. Maskiner græder også.

22:51, Køster: Kraftwerk. Utroligt, at musik kan være så enkel og stiliseret og samtidig så melankolsk og sjælfuldt.

23:07, Fez: Cykeltossede Kraftwerk spiller “Tour de France”. Stadig en triumf i renhed og romantik på to hjul og fire keyboards.

23:11, Fez: Ralf er ren!

23:16, Køster: Pilfinger sightet til Kraftwerk. Kraftfinger. Pilwerk.

23:34, Køster: Kraftwerk dropper lige Fukushima-reference i Radioacrivity. Det virker sgu ret stærkt.

Et tysk flag passerer med retning mod scenen til Kraftwerk.
Et tysk flag passerer med retning mod scenen til Kraftwerk.

23:57, Køster: Et smukt syn, nærmest rørende at se Ralf Hütter alene på scenen til sidst. En mand og hans kolossale musikalske aftryk.

00:00, Køster: Boing. Boom. Tak. For en fin afslutning af Kraftwerk, og for en usædvanlig god festival. Dellen har lagt urinstøvet bag sig for sidste gang i år.

00.26, Snab: Glæder mig usigeligt meget over det tomme kalenderblad med datoen mandag 8. juli.

Sådan bør et kalenderblad se ud dagen efter en Roskilde Festival. Tak.
Sådan bør et kalenderblad se ud dagen efter en Roskilde Festival. Tak.

About the author