90’er-darlings smiler igen

   


Det er nemt at blive skuffet over ny musik fra de amerikanske indierockbands, der regerede i 90’erne. Desto større er glæden derfor, når et af dem viser, at der stadig er liv. Eller rettere, at der er liv igen.

Nina Gordon (tv.) og Louise Post - bedsteveninder igen.

Nina Gordon (tv.) og Louise Post – bedsteveninder igen.

For Chicago-bandet Veruca Salt er for første gang siden 1998 tilbage i originalbesætningen og har i år udsendt to numre, der begge er glimrende. De turnerer også igen og forventer at udgive et nyt album senere i år.

Debutalbummet ’American Thighs’ fra 1994 er en af mine absolutte yndlingsplader fra den amerikanske alt. rock-scene i 90’erne, da de på kort tid strøg direkte ind blandt andre darlings som Pixies, Breeders, Pavement, Lemonheads, Belly og den slags.

Glæden varede dog kort, for allerede efter opfølgeren ’Eight Arms to Hold You’ var forholdet mellem de to frontfigurer Louise Post og Nina Gordon så anstrengt, at kvartetten, der også talte bassist Steve Lack og Nina Gordons bror Jim Shapiro på trommer, blev splittet og efterlod Louise Post alene om at køre bandet videre – uden voldsom succes.

Den nye 10"-EP, 'The Museum of Broken Relationships'.

Den nye 10″-EP, ‘The Museum of Broken Relationships’.

Men de to uvenner er for længst blevet forliget, og for halvandet år siden begyndte de også at øve sammen igen. Det er der kommet indtil videre to fremragende numre ud af, ligesom de forleden begyndte på en nordamerikansk turne på 16 koncerter, før de til efteråret drager på en mindre turne til Australien. Der er desværre endnu ingen europæiske datoer, men forhåbentlig kommer de.

Indtil da må vi nøjes med de to nye numre, der blev udsendt på en limiteret 10” vinyl til Record Store Day og allerede nu koster 3-400 kr. at anskaffe sig. Begge numre har nu fået en tilhørende musikvideo, hvor smilene er store hos nu 46-årige Nina Gordon og 47-årige Louise Post, ligesom spilleglæden og kemien virker til at være på samme niveau, som dengang i 90’erne, da de blandt andet spillede på Roskilde Festival:

’The Museum of Broken Relationships’:

’It’s Holy’:

Deres koncert på Roskilde Festival i 1995 var et af det års højdepunkter for mig, og heldigvis har jeg kunnet genopleve koncerten, for en behjertet sjæl optog den såmænd og har lagt den en time lange koncert på YouTube. Lyden er ikke god, og især mangler der bund i kameraoptagelsen, men energien og de to frontfigurers humør og charme er ikke til at tage fejl af. Det er let at blive mindet om, hvorfor det dengang på det alternative sted Boogies i Odense var helt ok at have et lille crush på Louise Post (i øvrigt kæreste med Dave Grohl dengang) og Nina Gordon.

Det er sjovt at se dem kaste sig omkring, kaste sig om halsen på hinanden og skælde ud på lydmanden, der sidder og synger forbandet højt med som backingvokal på anden sang i koncerten, ’Stoneface’.

Det var fredag aften kl. 20 på gul scene, samtidig med Van Halen på Orange, og jeg var sprintet hele vejen fra Oasis på Grøn i den anden ende af pladsen for at nå frem, og jeg blev ikke skuffet. For det var lige så grumset og støjende og velegnet til at hoppe til, som vi kunne lide vores rock dengang, men samtidig har Veruca Salt – opkaldt efter den forkælede møgunge i Charlie og Chokoladefabrikken – både stribevis af effektive hooks, tyggegummipopsødme og nogle fine vokalharmonier, som skiller sig ud. Debutalbummet blev solgt i mere end en million eksemplarer, ikke mindst på grund af førstesinglen ’Seether’, der kørte døgnet rundt på MTV’s Alternative Nation, dengang kanalen havde skidegode musikprogrammer.

Teltet på Roskilde var pænt proppet, men det var for ingenting at regne mod det publikum, der tog imod dem på Glastonbury tidligere samme år:

Nogle af mine favoritter fra debutalbummet – som hverken ligger på Spotify eller Wimp – kan høres herunder:

’All Hail Me’:

’Number One Blind’:

‘Forsythia’:

‘Spiderman 79’:

Andet album, ‘Eight Arms to Hold You‘, er hårdere end debuten – og i øvrigt pissedyrt at anskaffe sig på vinyl – men har stadig hits som f.eks. ’Volcano Girls’, der også er blevet en af de måder, man omtaler de to kvindelige frontfigurer:

Albummet er i øvrigt opkaldt efter den arbejdstitel The Beatles opererede med til Help-filmen, og Louise Post har ofte nævnt The Beatles som en inspirationskilde, og de dukker også op i et andet stærkt nummer fra debuten, nemlig ’Get Back’, der jo også er titlen på et Beatles-nummer.

Der er også andre referencer i Veruca Salts numre – til et andet Illinois-band, Cheap Trick, i linjen I want you to want me i nummeret ’Born Entertainer’ fra tredje album, ‘Resolver’ – og til The Who med linjen See me feel me  i nummeret ’Officially Dead’ fra samme album, hvor Louise Post altså er eneste originale tilbageværende medlem af bandet. Albummet betragtes i øvrigt som den store breakup-plade.

Siden fulgte det knap så spændende fjerde album med titlen – ta dah! – ’IV’. Der er begrundet håb om, at det nye album er mere spændende.

Læs det første interview med Veruca Salt efter genkomsten hos Stereogum her.

Veruca Salt er på banen igen i originalbesætningen.

Veruca Salt er på banen igen i originalbesætningen.

Kommentér indlægget