Mit soundtrack til VM i Brasilien #1

   


Gooooooooool!

Ja, så er det sgu i aften, VM går løs. 64 kampe på 32 dage. Det er et let regnestykke – to kampe om dagen i gennemsnit.

Men som alt andet skal det selvfølgelig kombineres med lidt musik. Og hvor er det dog passende, at Sepultura så i aften sparker slutrunden i gang på Copenhell et par timer før, Brasilien så åbner VM mod kampen mod Brasilien.

Sepultura er derfor naturligt nok med på mit soundtrack til VM med musik, man passende kan lytte til den næste måneds tid – musik med en eller anden relation til Brasilien.

Brazilian Nuggets-compileringen bliver fast inventar på pladespilleren under VM.

Brazilian Nuggets-compileringen bliver fast inventar på pladespilleren under VM.

Det er tiden til at kaste sig over den ufatteligt rige og varierede brasilianske musikkultur, det er tiden til at kaste sig over alle klassikerne. For eksempel:

Antonio Carlos Jobim
Caetano Veloso
Jorge Ben
Gilberto Gil
Joao Gilberto
Astrud Gilberto
Bebel Gilberto
Seu Jorge
Elis Regina
Milton Nascimento
Sergio Mendes
Carmen Miranda
Gal Costa

Det er tiden til at kaste sig over tropicalia, bossa nova og samba, men det er også tiden til at lytte til mere moderne brasiliansk musik. Og ikke er ord om fodboldsange!

Her er en stribe sange, der med garanti skal med i mit soundtrack til VM:

Os Mutantes ’A Minha Menina’

Os Mutantes er det store psykedeliske poprockband fra Tropicalia-bevægelsen i slutningen af 60’erne, og især de to første album, ’Os Mutantes’ og ’Mutantes’ bliver spillet jævnligt herhjemme.

Os Mutantes blev gendannet i 2006 og udgav så sent som i fjor endda et nyt album, men uden sangerinden Rita Lee, og jeg holder mig til de gamle album, hvor jeg også er ret vild med den her, ’Nao Va Se Perder Por Aí’:

Caetano Veloso ’Tropicalia’

Caetano Veloso var også en af de store kunstnere i tropicalia-bevægelsen, der også omfattede bl.a. teater, billedkunst, litteratur og ofte var et oprør mod både militærregimet og det eksisterende i kulturen.

Men han er også meget andet og så laver han stadig musik, der er værd at høre på.

Beck ’Tropicalia’

Og nu vi er ved tropicalia-bevægelsen, kan nævnes, at en kunstner som Beck altid har været inspireret af tropicalia – og også har lavet et nummer med den titel fra den eminente ’Mutations’-plade.

The Blobs ’Murder’

Dette nummer åbner en fuldstændig fremragende compilering med obskure garagerocknumre fra Brasilien med titlen ’Brazilian Nuggets: Back from the Jungle’. Både den plade og den efterfølgende compilering med et ekstra 2-tal i titlen kommer til at køre på repeat under VM.

Antonio Carlos Jobim ’Wave’

En anden af de helt store brasilianere er Antonio Carlos Jobim. Det er først i de senere år, at jeg for alvor er begyndt at lytte til brasiliansk musik, men ham her bed sig fast med det samme. Hold da op, hvor er han god! Det er den jazzede bossa, når den er bedst.

Tim Maia ’Azul da Cor do Mar’

Et andet gammelt nummer er denne strygerbelagte soulfulde sang af Tim Maia. Det er fra debutalbummet fra 1970, der ifølge Wiki toppede hitlisterne i en halvt år. Det er bare smukt!

CSS ’Let’s Make Love and Listen to Death From Above’

Men det behøver ikke være klassisk og traditionelt det hele. Også de senere år er der kommet spændende musik ud af Brasilien, og et af de store navne fra midten af 00’erne var uden tvivl electropopperne CSS – Cansei de Ser Sexy, som betyder noget med ’træt af at være sexet.’

Bonde do Role ’Solta o Frango’

Omtrent samtidig dukkede et andet navn op, der også dyrkede electropoppen, men i en mere baile funket stil. Jeg så dem engang i Vega, og det var egentlig ikke ret godt! Men det her nummer kan jeg stadig godt lide.

Mr Catra ’O Fiel’

Netop baile funk var en anden musikstil, vi stiftede bekendtskab med i 00’erne. Det handler oftest om sex, gangstere og det hårde liv i favelaerne, og så er musikken et godt eksempel på den globalisering af musikgenrer, der fandt sted i 00’erne, hvor man inkorporerede musik fra mange forskellige verdensdele og skabte et helt nyt udtryk – med amerikanske Diplo og engelsk-srilankanske M.I.A. som et godt billede på dette. Baile funk er ikke som sådan en ny genre, men i 00’erne blev den ’opdaget’ af europæerne og udviklede sig, med musikere, der var inspireret af den fremstormende electro- og basmusik. Herhjemme fik vi bl.a. besøg af den måske største af dem alle sammen, da Mr Catra en dag stod ude på Christiania og sang/rappede hårdt hen over et meget dårligt anlæg, som jeg husker det … Hans musik er så kontroversiel, at den blev forbudt – ’funk proibido’. Danske Andreas Rosforth Johnsen lavede i øvrigt en glimrende dokumentar om baile funk.

M.I.A. ’Bucky Done Gun’

Et godt eksempel på baile funks udbredelse i 00’erne er dette Diplo-producerede M.I.A.-nummer, som stadig er et fuldstændig forrygende godt nummer.

Junior Jack ‘E Samba’

I de genrekrydsende 90’ere blev den brasilianske lyd bl.a. brugt i housemusikken hos kunstnere som Basement Jaxx (f.eks. ‘Samba Magic‘), og den tendens fortsatte langt op i 00’erne, hvor Junior Jack fik et kæmpe hit med ‘E Samba’.

Sepultura ’Refuse/Resist’

Og så tilbage til Sepultura. Det må kunne fungere som underlægning f.eks. kampen mellem Colombia og Grækenland … Og nu af sted til Copenhell!

Lad bolden rulle! Og læs i øvrigt de andre indlæg på bloggen om fodboldsange.

Kommentér indlægget