Det var dengang i 90’erne, man kunne være stille på flere måder. Man kunne være både sadcore og slowcore. Uden at det ligefrem var fraktioner, der konfronterende råbte helt vildt stille ad hinanden.
Det var bare to måder at beskrive den stort set samme musik, hvoraf sadcore-delen måske var lige en anelse mere trist end slowcore, der bare var stille, langsom og trist med gennemgående temaer som melankoli og ulykkelig kærlighed. Og en slags stille reaktion på den fremherskende energimusik på grungescenen, men på mange måder beslægtet med lofi-scenen.
Blandt hovedværkerne finder man bandet Spains 1995-album ’The Blue Moods of Spain’ med bl.a. genialt smukke ‘Untitled #1‘, og dette værk opførte Spain såmænd stille, roligt og lidt trist mandag aften i Bremen.

Blot 109 stille mennesker var mødt helt roligt op til koncertstart for at svømme hen til de smukke, blå toner fra frontmand, sanger og bassist Josh Haden og co. Og det er egentlig lidt trist, for de fyldte ikke meget i Bremens fine teatersæder.
Spain brugte den første time til at gengive ’Blue Moods’, og det gjorde de helt stille, om end der da enkelte gange blev rokket en smule med overkroppen, nikket med hovedet eller ligefrem trampet i gulvet. Og jeg sværger på, at den ene guitarist på et tidspunkt lavede et kvart Pete Townshend-møllesving, mens en anden lagde sig på knæ for at arbejde med pedalerne. Ja, der var sågar feedback at finde i et enkelt nummer.
Men ellers glider den stemningsfulde musik stille og roligt derudad, velegnet til at svømme væk, dagdrømme og tømme hjernen. Hver tone står glasklart som en vigtig del i lydbilledet, og vokalerne bliver trukket ud så længe, at Eminem kunne nå at spytte otte fornærmelser, inden Josh Haden er færdig med at synge ’Blue’.
– Det er ikke svært at spille, men let at spille forkert, som en klogere ledsager hviskede det.
Trommespillet er nu ikke nemt, når dynamikken skal bevares i så langsomt tempo, og det klingende bækkenspil er et kendetegn ved slowcore-musikken, mens Josh Hadens basspil og den jazzede tone er signifikant for netop Spains version af genren – som kun er genre blandt fans. Musikerne selv kunne aldrig finde på at bruge den genrebetegnelse.
Haden, der er søn af jazzbassisten Charlie Haden og i øvrigt bror til trillingerne Petra, Rachel og Tanya Haden, præsenterede i stedet sig selv som enten ’The Sultan of Slowness’, ’The Soldier of Slowness’ eller lignende. Det var lidt svært at høre den stille mand.

Der var generelt lange, stille pauser mellem numrene, hvor medlemmerne stirrede stille ned i gulvet, og taktslagene fra trommestikkerne kunne knap høres.
– Man får lyst til at råbe et eller andet, hviskede en af mine ledsagere mellem to numre.
Det mindes jeg, at en tilhører gjorde en gang under en tilsvarende stille slowcore-koncert i 90’erne. Det blev mødt med stilhed.
Det ville også bare være kikset, og sådan lød Spain faktisk også indimellem mandag aften. Musikken er på samme tid tidløs og tidsbestemt til perioden i 90’erne med bands som Low, Red House Painters, Sophia og Codeine.
Når det fungerede, var det smukt, men i numre som f.eks. ’Her Used-to-Been’ lød det også corny, kitschet, suppe-steg-og-easy-listening-agtigt.
Første del var god, men man kunne også godt have nøjedes med den ene time. I stedet blev til en næsten to og en halv time lang aften med 20 minutters indlagt pause, før Charlie Haden og hans stille band spillede et blandet andet sæt af numre fra de to opfølgere fra 99 og 01, samt en håndfuld numre fra det aktuelle comeback-album ’The Soul of Spain’.
Sidstnævnte stod svagest i billedet, og generelt kunne man vel egentlig godt have tænkt sig en mere traditionel koncert med f.eks. fem kvarters højdepunkter. Og man kan med rimelighed stille spørgsmål ved gruppens berettigelse i dag.
Men dejligt at se et band, der ikke har været i Danmark siden en koncert på Stenergade 30 i 1996. Helt stille og roligt.
Spains fire plader:
The Blue Moods of Spain (95)
She Haunts My Dreams (99)
I Believe (01)
The Soul of Spain (12)
Man kan høre det meste af det seneste album på Josh Hadens Soundcloud-side her.
SÆTLISTE:
1.sæt: The Blue Moods of Spain
It’s So True
Ten Nights
Dreaming of Love
Untitled #1
Her Used-To-Been
Ray of Light
World of Blue
I Lied
Spiritual

2.sæt: Øvrige numre
Every Time I Try (SHMD)
Only One (TSOS)
Without a Sound (TSOS)
I’m Still Free (TSOS)
Walked onWater (TSOS)
Before it All Went Wrong (SHMD)
She Haunts My Dreams (IB)
Oh That Feeling (IB)
Nobody has to Know (SHMD)
Make Your Body Move (IB)
Sevenfold (TSOS)
Ekstranummer:
Our Love Is Gonna Live Forever (SHMD)
Læs mere om slowcore her. Der listes desuden ti hovedværker (uden Spain!) her.
Sadcore har fandme aldrig gjort noget godt for nogen.
Der er satme mange Barometer-lyttere, der har haft stor glæde ud af at blive endnu mere kede af det, når de hørte sadcore!