Lidt skummel vinylhandel fra sidedøren i en blå varevogn

   


Bare rolig, hr. betjent. Det er heeeeeelt legalt det her.

 

Af Peter Elsnab

Det ser lidt skummelt ud, som de står der og dealer.

Et par langhårede fyre ved en varevogn på en halvskjult parkeringsplads ved jernbaneterrænet i Odense. Den ene, iklædt sort St. Pauli-hoodie, hiver godset ud ad en sidedør i varevognen, den anden betaler.

– Det her er fandme rock’n’roll, som en af de fremmødte beskuere konstaterer.

Men det foregår i fuldt dagslys, der betales med Mobile Pay, og begivenheden er annonceret i forvejen på Facebook med mere end 50 mennesker tilmeldt.

Manden, der langer varer ud, assisteret af kæreste, datter og fotograferende kammerat, er Jakob Krogh Jørgensen, bassist i Psyched Up Janis. Og denne lørdag aften bag Posten i Odense, en lørdag, hvor der skulle have været afholdt den årlige Record Store Day – inden coronatiden aflyste den slags – er varerne passende nok vinylplader. Fem slags.

Fire af dem netop trykt på vinyl for første gang, og så en genudgivelse af debutalbummet ’Swell’, der på vinyl er ganske efterspurgt med normale salgspriser et pænt stykke over 1000 kroner. Det kan man denne aften få alle fem udgivelser for.

Odense er tredje og sidste stop på dagens rute for Jørgensen og co., der indledte dagen med at køre fra København halv seks om morgenen, gøre stop i Aabyhøj for at hente og pakke pladerne, og derefter drøne til Aalborg til første salgssted. Siden tilbage til Aarhus til det andet stop, og så endelig til Odense til det tredje.

Derefter hjem til København, hvor det søndag er københavnernes tur til at kunne købe Psyched Up Janis-vinyler. Og så venter et langt pust ud for Jakob Krogh Jørgensen.

– Det har været ret heftigt, siger han over en stille dåsebajer, efter at lørdagens sidste gennemsigtige plasticpose er blevet vekslet til Mobile Pay, siddende på en bænk bag Posten.

– Jeg har haft så travlt, at jeg ikke engang selv har nået at se pladerne endnu. Jeg har ikke åbnet en eneste af dem endnu! Vi nåede lige til Aalborg kun fem minutter forsinket, derfra ud og få en ’hotter’, komme benzin på bilen, tilbage til Aarhus. Der ankom vi ti minutter for tidligt, så vi fik lige tid til en øl og kunne slappe af. Men så igen bare afsted, og her i Odense kom vi fem minutter før tid. Jeg har simpelthen ikke haft tid! Så jeg ved faktisk ikke, hvor godt det er blevet, fortæller han her 13 timer efter afgang fra København om de genudgivelser, han selv har taget initiativ til.

Egentlig skulle Psyched Up Janis i disse dage have spillet opvarmning for Dizzy Mizz Lizzy på deres arenaturne, og her ville de gerne have solgt pladerne til de fremmødte. De koncerter blev selvsagt aflyst, og i stedet valgte bassisten at gøre det på denne måde med sanger/guitarist Sune Rose Wagner travlt optaget hjemme i Los Angeles.

Og egentlig ville Jakob Krogh Jørgensen gerne have haft mere tid til planlægningen, men det viste sig at være langt fra lige til at føre ideen om genudgivelser af hele bandets bagkatalog på vinyl ud i livet.

For nok kan man godt få den tanke, at intet går tabt i vores digitale tider, at internettet husker alt, at ting, der er gået tabt i musikkens verden, hører 60’erne, 70’erne og tidligere tider til. Men også i den digitale tidsalder går ting tabt. For eksempel artwork til plader, der oprindeligt kun udkom på cd.

Det kan man blandt andet se hos Love Shop og deres genudgivelse af ’National’ på vinyl, hvor det oprindelige cover simpelthen ikke kunne skydes op i lp-størrelse, så da brugte man et større udsnit af det samme foto som på cd’en.

Også skrifter skal genskabes, og det er noget af det, Jakob Jørgensen er endt med at have brugt flere måneder på, ved siden af jobbet som skolelærer i Valby – og med god hjælp fra layoutere og venner af bandet som Jesper Jungløw og Simon Beck (Viva Vertigo).

– Vi har hekset nogle rigtigt dygtige grafikere, der kan trylle, bl.a. med en gammel plakat. Vinylcoveret til ’Beats Me’ er en blanding af det ene, det andet og det tredje. Resultatet synes vi umiddelbart er blevet imponerende godt, men man kan aldrig vide, for en ting er at sidde hjemme foran en skærm og sige ’woo’, noget andet er det færdige resultat efter en tur hos et fransk trykkeri, for så ved man aldrig, hvad man får tilbage – om der er et eller andet orange skær eller noget andet …, siger Jakob Jørgensen.

Har man lyst, kan man godt finde en smule forskel fra det oprindelige cd-cover til det nye vinylomslag til ‘Beats Me’, der har krævet blod, sved og tårer at genskabe.

 

Man kan læse meget mere om processen med de involverede grafikere og fotografer i et omslag på bandets Facebook-side, skrevet af Simon Beck.

– Uden ham havde jeg ikke kunnet sidde her i dag. Han har eddermame lagt mange timer i det her, og det skal han nok blive belønnet for, siger bassisten og fortsætter:

– Simon er en af mine bedste venner, han er en af Sunes allerbedste venner, og vi har kendt hinanden siden ’92. Jeg kunne selvfølgelig have spurgt ham lige fra starten, men det er typisk mig bare at gå i gang, så jeg tænkte sgu ikke over det. Jeg kom sent i gang, og så spurgte jeg ham om et eller andet. Han spurgte så, hvad jeg havde gang i. Så måtte jeg en tur på Vesterbro for at forklare, og derfra har han været altmuligmand på projektet. Han er fuldstændig vild, siger Jakob Krogh Jørgensen.

Jakob Krogh Jørgensen med de fem vinyludgivelser. Foto fra Psyched Up Janis’ Facebook-side.

 

Derfra er springet til at namedroppe The Beatles jo helt naturligt – men først skal vi en tur omkring Mastermind Records i Aabyhøj, der blandt udsendte MØ’s første punkudgivelse i MOR, ’Fisse i dit fjæs’.

For her har direktør Mads Stobberup (forsanger i Cola Freaks og Smertegrænsens Toldere) også hjulpet, og det samme har Jakob Bredahl (også i Smertegrænsens Toldere, tidl. bl.a. sanger i Hatesphere). Bredahl har nemlig mastereret de to dobbeltalbum, livepladen ’The Quiet Album’ og demoopsamlingen ’Hi-Fi Low Life’, til vinyl.

To af de tre studiealbum er oprindeligt mixet og mastereret i Abbey Road, noget er indspillet samme sted, og alle tre album er produceret af Craig Leon, så ham tog Jakob Jørgensen kontakt til. Craig Leon anbefalede en mand ved navn Sean McGee til at masterere de tre plader til vinyl.

– Jeg anede ikke, hvem han var, men tjekkede ham ud og så, at han havde remastereret Beatles og vundet en Grammy i 2009. OK, det er da vist det, vi gør … Jeg var bange for, at han ikke havde tid, men det havde han heldigvis.

Sean Mcgee har stået for at masterere striben af højt profilerede Beatles-genudgivelser siden 2009. Man kan nævne mange andre artister, han har skåret skiver for, men har man sagt Beatles, behøver man egentlig ikke namedroppe så farligt mange andre …

– Mads og Jakob siger på jysk, at de er ’meget godt tilfredse’. Så jeg tror, pladerne lyder svinegodt. Jeg har jo ikke selv hørt dem endnu. Det er sgu lidt mærkeligt, ha ha, siger Jakob Krogh Jørgensen.

– Pladerne kom til Aabyhøj i forgårs, og så har jeg haft travlt med at finde bus og arrangere det hele. Jeg er træt nu. Men der venter rigtig mange i København. Der er flere bestillinger i København end de tre andre steder til sammen. Og København i godt vejr – der skal nok komme mange ekstra også, siger han.

Inden hjemturen skal han og varevognen også lige en tur forbi pladebutikken Moby Disc med et læs til videresalg, og flere andre pladebutikker spørger forundret, hvorfor de ikke er blevet en del af det her. Jakob Jørgensen forklarer, at han selv har stået for det hele, at pladeselskabet ikke ville involveres, og at han syntes, det her var den rigtige måde at gøre det på. En rundtur i landet med salg ud ad sidedøren. Men han fortæller også, at han gerne vil sælge det resterende oplag via pladebutikker.

I første omgang er der blevet trykt 1000 eksemplarer af ’Swell’ og ’Beats Me’, samt 500 af hver af de øvrige, mens en ide om et oplag i kulørt vinyl blev droppet.

– Det kunne vi simpelthen ikke nå. Men hvis der er behov for det, må vi se på det. Og hvis vi kommer ud at spille live igen, kan det være, at vi laver et lille oplag i kulørt vinyl til feinschmeckerne til de koncerter, siger Jakob Jørgensen og fortsætter:

– En af grundene til de her – nu aflyste – koncerter var, at der ville stå 15.000 rockfans i Royal Arena, og mange af dem ville ikke kende os. Og vi ville da gerne have, at de skulle høre os. Så kunne det være, vi kunne skaffe nogle ekstra folk til en turne selv et halvt år efter, siger Jakob Jørgensen på bænken på Posten.

Herinde bagved, på Posten, har Psyched Up Janis spillet mange gange, første gang allerede inden udgivelsen af ’Swell’ – med unge stagedivere på scenen, som det var kutyme i de år.

– Du snakker altid meget varmt om Odense, tilføjer kæresten, der har sat sig ved siden af.

– Ja, det gør jeg sgu!

Bagsiden af ‘Beats Me’ på vinyl kontra cd.

– Vi har en gang taget en taxa fra Odense til København. Jeg kan ikke huske detaljerne, men et eller andet var gået galt. Det var vinter, chaufføren kørte 190 i timen, Charles, vores manager, var ved at skide i bukserne, Sune var pissefuld, jeg ville bare hjem.

Ofte er Odense-koncerterne blevet efterfulgt af besøg på natklubben Boogies, lige som bandet flere gange har overnattet i Odense, hvis de alligevel var i nærheden på turne.

– Boogies var sgu et hyggeligt lille sted. Vi har været der mange gange. Og vi har lavet meget lort dernede …, siger bassisten.

– Posten og Magasinet. Det har altid været fantastisk at spille i Odense. For fem år siden endte vi i Odense lige før Vega-koncerten, og den turne toppede også i Odense. Der har bare altid været et eller andet med Odense …

– Det er ikke tilfældigt, at vi indspillede ’The Quiet Album’ lige herinde, siger Jakob Krogh Jørgensen.

I forhold til den oprindelige cd-udgave mangler vinyludgivelsen bonusnummeret i form af studieudgaven af pladens hit, ’Be My Baby’. I det hele taget vil fans kunne se nogle afvigelser i layout og trackliste i forhold til de gamle cd-udgivelser.

– Der er sikkert nogle feinschmeckere, der kommer og giver os hug. Så må vi tage de hug, siger Jørgensen med et smil.

Personligt blev jeg decideret rasende, da The White Stripes i 2015 endelig udgav albummet ’Get Behind Me Satan’ (2005) på vinyl for første gang – udover promoversionen fra 2005.

For da var der byttet op på to sange, ’Little Ghost’ og ’As Ugly As I Seem’ – og der var i øvrigt alt for lange pauser mellem numrene i forhold til den cd-version, jeg kendte så godt. Det lød ganske enkelt forkert, og jeg har ikke hørt lp’en efterfølgende –  selvom den faktisk var i overensstemmelse med promo-lp’ens oprindelige trackliste.

‘Swell’-trackliste: Fra venstre oprindelig vinyl, ny vinyl og oprindelig cd. Der er byttet om på to sange fra oprindelig sang til vinyludgaverne.

 

Psyched Up Janis gjorde det samme med debutalbummet allerede i 2004. Den første cd-udgivelse havde ’Reddening Star’ som nummer fem og ’Subsonic Why’ som nummer 9. Allerede på vinyludgaven fra samme år og alle efterfølgende cd-udgaver var de to sange byttet om.

Den nye vinyludgave følger den ’nye’ trackliste, og på ’Enter the Super Peppermint Lounge er der også lavet ændringer. To af de fire bonusnumre fra den japanske cd-version er blevet føjet til – men lagt ind som nummer fire og fem på side B, så ’Naked Kids’ og ’Lost Out There’ stadig lukker albummet.

En detalje for de fleste, en vigtig detalje for fans. Nogle vil synes, det er forkert, men personligt kan jeg faktisk godt lide den ændring. For ’Lost Out There’ er det rigtige lukkenummer, og jeg vil hellere have de to bonusnumre end ikke have dem.

Det lyder faktisk overhovedet ikke skummelt i mine ører!

Tracklisten fra henholdsvis ny vinyl med to bonusnumre, dansk cd og japansk cd med fire bonusnumre.

 

Kommentér indlægget