23. november 1989 er en mytisk dato for danske rapfans. Det var den aften, Digital Underground spillede i Barbue i Huset i København.
Koncerten er ikke kun gået over i historien, fordi den var afsindig, men også fordi 2Pac var med på scenen. Ja, dén 2Pac. Inden Tupac Shakur blev solist og stjerne og skudt, var han danser i Digital Underground. Han rappede også lidt, men det var på ingen måde ham, der fyldte i showet.
Den ære tilfaldt Shock-G, som ret beset var Digital Underground.
Det var en totalt kaotisk koncert, hvor det fjollede slæng fra San Francisco-bugten kastede med popcorn, viftede med skilte med store ansigter og viste, at der går en lige (eller skæv) motorvej fra hiphop til P-Funk.
Digital Underground havde på det tidspunkt kun indspillet to singler. ”Doowutchyalike” gjorde dem til et kultnavn, og snart sørgede ”The Humpty Dance” for hitlistesucces. I begyndelsen af 1990 udkom gruppens gyngende, groovy og gakkede debutalbum, ”Sex Packets”, hvor gælden til George Clinton og hans grupper Funkadelic og Parliament lå i hver eneste rille.
Men det var fremtid i november 1989.
http://www.youtube.com/watch?v=7fbHOAbOcNI
Hvad ved vi ellers om den aften i Barbue? Vi ved, at 2Pac nåede inden koncerten at være i studiet sammen med de lokale helte Soulshock & Cutfather med Jeppe Bisgaard som mellemmand.
Vi ved også, at stort set alle, der var i Barbue den aften, tilsyneladende er blevet noget ved musikken. Spørger man ud i et lokale fuld af rappere, dj’s, producere, promotere og reportere, hvem der var med til Digital Underground-koncerten, skriger alle “jeg!”.
Nogle af dem lyver. Jeg tror, der var 60-70 mennesker i det lavloftede rum. Digital Underground i Barbue er rappens svar på Sex Pistols i Daddys Dancehall.
Vi ved også, at der findes et VHS-bånd med en optagelse af koncerten. Det er endnu ikke blevet digitaliseret, og måske er det meget godt. Det kan være, at optagelsen viser, at det faktisk var en elendig koncert, og at vores hukommelse har spillet os et pus i alle de år. (Men Michael C.U.P, Finn Snor eller hvem pokker, der har båndet for tiden – se nu at sætte i gang!)
Jeg ved en ting mere. Inden koncerten mødte jeg Shock-G i Spisehuset, Husets restaurant.
Jeg har i årevis haft kassettebåndet med interviewet liggende i en kasse i kælderen sammen med mange andre gamle interview, men da historien om VHS-optagelsen fra koncerten for nylig var oppe igen, fandt jeg det frem.
I dag satte jeg båndet i en gammel diktafon.
Det første, man hører, er Shock-G og Money B, der aftaler, hvilke personer, de skal være under interviewet.
Digital Undergrund havde et hav af karakterer, hvoraf de fleste fik stemmer af Shock-G. På plade var han bl.a. Humpty Hump, MC Blowfish, Icey-Michael Boston, The Computer Woman, ButtaFly, Peanut Hakeem og Shock-G.
Money B: ”Okay, hvem vil du have, at jeg skal være denne gang? MC Blowfish? Nej, jeg kan ikke lave MC Blowfish nu. Skal jeg være Humpty Hump? Nej, jeg vil være cold Shock-G.”
Shock-G: ”Allright, så er jeg Humpty”.
(Han slår over i Humpy Humps stemme og lyder som på pladerne. De forbliver i karakter i hele interviewet.)
Fez: Hvorfor er hiphop fra Californien blevet så populær?
Shock-G (den ægte): ”Jeg er ikke sikker. Digital Underground består af folk fra hele USA, der har slået sig ned i Californien. Det er godt, for der sker noget lige nu. Havde der være en bevægelse i Florida, var vi nok havnet der.”
Fez: Det virker, som om alle nye hiphopalbum sælger 500.000 eksemplarer i USA. Er det ikke skræmmende?
Shock-G: ”Hvad?”
Fez: Nye kunstnere som D.O.C., der kommer fra ingenting og sælger en million på fire uger.
Shock-G: ”Han kom ikke ud af ingenting. Han var del af Fila Crew i årevis. Nede i Dallas. Så fik han kontakt med Dr. Dre og N.W.A., og de hjalp ham videre. Det ser ud, som om han kom ud af ingenting, men han har været i gang længe. Ikke bare det, men han har skaffet support fra kendte producere.”
Fez: Det sælges mange flere hiphopalbum i dag i forhold til for fem år siden. Give det jer præstationsangst, nu hvor jeres debutalbum snart udkommer?
Money B: ”Hvorfor skulle det være skræmmende? Det er da fedt.”
Shock-G: ”Det er godt for os. Vi elsker det. Kommer det her i radioen?”
Fez: Jeg skal lige redigere det først.
Shock-G: ”Jeg vil bare gerne sige til verden: What’s up? What’s up, Sweden? Det her er Humpty Hump, hold udkig efter ”The Humpty Dance” den næste single med Digital Underground, yeah.”
Fez: Der er lige et problem her. Du har krydset grænsen. Det er Danmark nu.
Shock-G: ”What’s up, Denmark? Det her er Humpty Hump, hold udkig efter ”The Humpty Dance”, den næste single med Digital Underground, ah yeah.”
http://www.youtube.com/watch?v=cj9_yW8tZxs
Fez: Jeres forrige single ”Doowutchyalike” lød som en tegnefilm eller et radioshow. Hvorfor blev det sådan?
Shock-G: ”Yeah, ”Doowutchyalike” var en legestue. Det er en af de få Digital Underground-sange, hvor alle medvirker og siger noget. Vi har Piano Man fra Detroit. Mig selv fra Tampa, Florida. Shock-G er fra New York. DJ Fuze og Money B fra Oakland og Chopmaster J er fra Berkley. Schmoovy-Schmoov fra Alabama. Jeg satte dem sammen og sagde: Gør hvad I vil!”
Fez: Hvad er meningen med teksten?
Shock-G: ”Vi havde brug for at lave en demo. Tommy Boy (pladeselskabet) ville høre os, så vi gik i studiet uden en sang, men med ideen om, at vi ville lade mikrofonen gå på skift mellem os. Vi skrev ”Doowutchyalike”, mens vi indspillede. Der er improviseret meget”.
Fez: Synes I, at alle bør gøre, hvad de har lyst til?
Money B: ”Bare de gør det rigtige”.
Shock-G: ”Hvis de gør det sikkert, gør det rigtige og ikke skader nogen.”
Fez: Så man skal ikke bare gøre hvad som helst?
Shock-G: ”Det synes jeg ikke. Hvis det, du har lyst til at gøre, er at voldtage babyer, så skal du ikke gøre det. Som vi siger i sangen: ”Hvis du har sko med indlæg og får ondt i fødderne. “Don’t do what you like – go see a foot doctor tonight”. Yeah”.
Fez: Musikvideoen til “Doowutchyalike” er blevet vist en del på MTV Europe. Den er sjov. Var der fest, da den blev optaget?
Shock-G: ”Videoen er indspillet på et hotel. Vi lejede det fra fredag til mandag. Vi i bandet vidste, at der skulle optages en video, men mange af dem, vi inviterede, troede bare, at der skulle være fest. Der kom et filmhold, og vi optog, og så festede vi. Så optog vi, og bagefter festede vi. Til sidste festede og optog vi samtidig. ”Doowutchyalike” er lavet i klippebordet. Det var bare en fest. Den eneste måde, vi kunne få det til at se ud, som folk bare gjorde, hvad de havde lyst til, var ved at lade dem gøre, hvad de havde lyst til. Det var skørt. Den weekend mødte mange mennesker nye mennesker og havde sex på værelserne. Vi lejede to etager. Der var mange, der røg i poolen med tøj på. Jeg mistede en jakke, da jeg røg i poolen. Kloren ødelagde den. Den blev helt hvid. Det var sjovt. DJ Fuze spillede plader på taget. Vi rappede på taget. Folk under vandet, folk på balkoner.”
Money B: ”Da de tre dage var gået, brød DJ Fuzes mikser sammen, hans Technics 1200-pladespillere smadrede mod jorden, og der blev sat ild til dem.”
Fez: Det image, I har i videoen, er det sådan, I gerne vil opfattes?
Shock-G: ”I stedet for at se på Digital Underground som et slæng eller et band, bør man se os som et netværk af kunstnere og musikere, rappere og dj’s etc., der trækker på forskellige folk, der passer til en opgave. ”Doowutchyalike”-videoen viser ikke det image, bandet skal have. Det var et koncept til den sang. Hver gang, vi laver en sang, vil vi leve os helt ind i dens koncept.”
Fez: Kan det betyde, at I laver flere bands, der kan passe til anderledes ideer?
Shock-G: ”Det behøver vi ikke. Vi kan rumme alting i Digital Underground. Folk har kun set én side af os, så de ved ikke, hvad de kan forvente.”
Fez: Det lyder, som om I har gang i noget i stil med George Clintons projekter fra 1970’erne?
Shock-G: ”Han legede med det. Det samme gjorde Prince, Earth Wind & Fire, Sly & The Family Stone. De hoppede ud og ind af forskellige stilarter. Det gjorde deres karrierer længere. De fleste hiphop-grupper er nummer et i en periode, men så bliver de overhalet, når en ny stil bliver populær. Vi har en masse forskellige folk i vores slæng. De er fra 15 til 33 år. Vi har endda en rapper på 8 år (Baby Dough?), som vi træner. Når hun bliver 9 eller 10, vil vi indspille med hende.”
Fez: George Clinton findes i beatet til ”Doowutchyalike”, og han var også tydelig, da jeg hørte jeres lydprøve før. Er han et forbillede for Digital Underground?
Shock-G: ”Han er en helt for mig, Humpty Hump, men andre i gruppen er ikke nede med ham. Nogle er mere til jazz.”
Money B: ”Jeg kan også lide ham.”
Shock-G: ”Han er en stjerne nu. Før samplede mange fra James Brown, nu handler det mere om den funk, der kom senere. George Clinton, Ohio Players og den slags. Det er naturligt at gå til P-Funk efter James Brown-perioden.”
Money B: ”Han er The Godfather of Funk!”
Shock-G: “Han styrede 1970’erne. James havde 1960’erne. Nu er det hiphop, der styrer. Er du fan af Clinton?”
Fez: Oh, yeah.
Shock-G: “Oh, yes”.
Fez: Digital Underground bliver omtalt som en del af en ny generation i hiphop (igen) sammen med bands som Jungle Brothers og De La Soul. Føler I jer beslægtede med dem?
Shock-G: ”Det er ikke noget, vi har planlagt. Det er cool at blive sammenlignet med De La Soul. De har solgt en million album, det er fint med mig. Lad være med at sammenligne os med legetøj.”
(Tjeneren ankommer med menukortet. Rapperne skal have det oversat. De overvejer paté. Mens de ser på menukortet, beslutter de at skifte stemmer. Shock-G bliver til Shock-G. Money B er vist nok DJ Fuze fra nu af).
Fez: Jeg har lige læst i et musikmagasin, at Public Enemy har problemer med pladeselskabet CBS. CBS vil have dem til at fjerne en tekstlinje i ”Welcome To The Terrordome”. Hvordan ville I reagere, hvis I fik besked på at tage noget af en tekst ud?
Shock-G: ”Det afhænger af tekstens indhold, og mit forhold til pladeselskabet.”
Money B: ”Hvad er det for en linje, de skal fjerne?”
Fez: ”The nigger pulling the trigger”.
Money B: “Jeg synes, de skal stå fast og kæmpe for teksten. ”Do The Right Thing”-filmen blev kritiseret, fordi den viste, at der findes åbenlys racisme i Amerika. Pladeselskaber og filmselskaber er bange for at vise sandheden. Public Enemy vil vinde, hvis det kommer til en retssag. Det er censur.”
Shock-G: ”Om Public Enemy har ret eller ej, så er det stadig en side af det amerikanske samfund, der findes.”
Money B: ”Politiet beskytter Ku Klux Klan, når de marcherer, og Public Enemy kan ikke udgive en kritisk plade. Det er da tosset.”
Fez: Har I oplevet racisme i musikbranchen?
Money B: ”Hele pengedelen i verden er styret af hvide. Det er forkert. Jeg er hvid, jeg ved det. Gamle hvide penge styrer verden.”
Fez: Jeg så, at I har percussion på scenen, I har samplere. Hvilken stemning vil I skabe?
Shock-G: ”Vi går ikke efter, at det skal være på en bestemt måde. Det skal bare være et godt, underholdende show. Virker denne her facon ikke, prøver vi en anden. Vi var i tvivl, om vi skulle tage Chopmaster J, der styrer sampler og keyboards, med. Eller om det skulle have været dansere. Eller en DJ mere. Vi vil give publikum en fest. Næste gang er det sikkert anderledes.”
(De vender tilbage til menukortet. Shock-G leder efter en steak med bagt kartoffel. Det har Spisehuset ikke.)
http://www.youtube.com/watch?v=ixTPibrApFc
Fez: Hvordan bliver albummet?
Money B: ”Det bliver et mix af flere slags hiphop. Der er også en sleazy r’n’b-ballade, der har samplinger og live instrumenter. Der er traditionelle rapnumre med hårde beats, der er politiske sange om sexisme og crack i Amerika. Der er flippede sange, sloppy sange, der lyder, som om de kommer fra en kælder. Det bliver anderledes. Ikke 12 gange ”Doowutchyalike”.
(Shock-G er nede over, at der ikke er steak på menuen. Jeg læser mulighederne op for ham: Lasagne, skinke med brune kartofler, lam, paté, laks, roastbeef. Shock-G ender med at vælge roastbeef. Jeg takker for interviewet. Om aftenen går det amok i Barbue. Resten er historie.)
http://www.youtube.com/watch?v=w1iwYcC_GTY
“Sex Packets” solgte flere end en mio. eksemplarer i USA i 1990. Digital Underground eksisterede frem til 2008. 2Pac kom aldrig tilbage til Danmark. Shock-G har ved siden af musikken haft en karriere som skuespiller. Man kan følge ham på Twitter: @HumptyFunk
det er megafedt det der, det ville være ekstra gyldent med digitalisering af interviewet så man kunne høre stemmerne
Tak. Der arbejdes på digitalisering. Det er noget særligt at høre Humpty Hump tale.
Fedt interwiew niels
Fede tider.Jeg var opvasker i spisehuset, og Bar Buh var mit safespace, hvor jeg gled ind og drak mig fuld, når opvasken blev for stor ! Sefølig mødte jeg Phase 5 oppe i Musikcafeen ! Stort tillykke med Red Bull !
Digital Underground var i 7’eren på P3 samme aften. Ligeledes i deres roller. Den kvindelige radiovært var med på spøgen og fik en sex packets treatment.
Top job, Fez.