Af Nikolaj Steen Møller
Okay. Jeg forstår, hvorfor Queens ’We Are the Champions’ er blevet uundværligt inventar, når nogen har vundet et trofæ og et sæt medaljer i sport.
Jeg accepterer det ikke, skal det siges. Som fan af et fodboldhold med rimelige mængder succes i de seneste år har jeg hørt den temmelig mange gange efterhånden, uden selv at eje en plade den er på, og ligesom man ikke kan slippe af med skaldyrallergi ved at proppe sig med mere og mere hummer, så er det kun lykkedes at hade sangen stadig mere i årene, der er gået.
Men jeg forstår det.
Hvad jeg til gengæld ikke begriber et ord af er, hvorfor Abbas ‘The Winner Takes It All’ igen i dag efter pokalfinalen tordnede ud over højttalerne som en hyldest til Esbjergs vindere. Hvad den har gjort år efter år efter år.
DBU, I der arrangerer finaler: Hvad i himlens navn tænker I på?
But tell me, does she kiss
Like I used to kiss you?
Does it feel the same
When she calls your name?
Somewhere deep inside
You must know I miss you
But what can I say
Rules must be obeyed
God morgen, Allan og Jim. Begynder noget at dæmre her? Det her er ikke ‘We Are the Champions’, vel. Det er en dybt dyster sang om smerten, sorgen, savnet og frustrationerne, når kærligheden er død og mennesker skilles. Skrevet af Björn Ulvaeus, og sunget af Agnetha Fältskog, der – stop mig hvis I har hørt den her før – selv var ved at blive skilt på det tidspunkt. Fra hinanden.
Er det omslaget, der forvirrer?
Fair nok.
Men behøver det virkelig være pakket ind sådan her, før det står klart, at det er alvor?
Og I spiller temmelig højt derinde. Er ordene helt umulige at høre?
I was in your arms
Thinking I belonged there
I figured it made sense
Building me a fence
Building me a home
Thinking I’d be strong there
But I was a fool
Playing by the rules
I tror måske, det handler om dagens taber? At det er Colin Todds blues? Hans vemod over at blive skiftet ud med John Faxe for et par år siden, efter at have slået sig ned i et pænt hus i Randers og have bygget et stakit ud til vejen? “Playing by the rules” – skulle det handle om hans manglende P-licens?
The judges will decide
The likes of me abide
Er det om Kenn Hansen? Der var altså aldrig straffespark.
Spectators of the show
Always staying low
Virkelig?
Eminent valg, DBU. Vi ville foreslå at supplere med Skeeter Davis’ ‘The End of the World’, Red House Painters’ ‘Katy Song’ eller måske Billie Holidays ‘I’m a Fool to Want You’ til at gøre festen endnu festligere næste gang, men formoder at der allerede er styr på det.
Men skulle det nu være, så er her en samling andre ulykkelige Abba-numre til inspiration. De er sorteret i en rækkefølge fra ‘mildt vemod’ til ‘strømme af salte tårer’. Sådan er masser af Abbas bedste sange nemlig: sukkersøde melodier med en bitter kerne af tragik. Jeg glæder mig til at fejre en københavnsk pokal i 2014 til linier som “Like the embers as they die, love was one prolonged goodbye”. Medmindre nogen får konfettien ud af ørerne inden.
Fremragende skrevet. Den samme problematik gør sig gældende hver eneste nytåraften lige efter midnat, hvor hele festen gynger til den her:
“No more champagne
And the fireworks are through
Here we are, me and you
Feeling lost and feeling blue
It’s the end of the party
And the morning seems so grey
So unlike yesterday
Now’s the time for us to say… “
Jeg har hørt Bee Gees “You Win Again” som en del af underholdningen ved flere landskampe i Parken. Noget jeg tillige har studset over, og tænkt, at det en og alene var det lille ord i titlen, der havde fået den med i programmet.
Aner ikke hvad den handler om. Faktisk er det måske den engelsksprogede pop sang i verden, hvor det er sværest at tyde hvad der bliver sunget.
100% enig, Smölle! Kunne ‘The Winner Takes It All’-forbindelsen være, at DBU anerkender Esbjerg’s koleragrimme udebanedragt fra finalen MÅ være ‘designet’ af de samme ulyksagelige folk, der står bag ABBA’s ligeså apokalyptiske skjorter på singlecoveret…?
DBU og musikken, klassisk overstadig pressemeddelelse om en elendig slagsang:
http://www.dbu.dk/Nyheder/2000/Maj/em-sang_landsholdet_og_det_brune_punktum_synger_all_we_need_is_love.aspx
Tak for ordene. DBU er sgu sære. De er så ekstremt konservative på områder hvor det bare virker som dumstædighed, bl.a. musikken. Jeg kan huske dengang jeg selv så flere af kampene og de altid, men altid!, spillede en opsamling af Voice Gold-materiale, så ‘Careless Whisper’ dukkede op ti minutter inden kampstart. Og så den lille tale om fairplay mod modstanderens nationalsang. Men de har trods alt skiftet den tudsegamle stadionspeaker ud, ikke?