Soulsangerinden fra Drott Halmstad

   


Det meste af snakken handlede egentlig om hendes egen musik, om pres, om hendes usikkerheder, om hendes gambianske far, om Roskilde Festival, om Mos Def og Neneh Cherry og hvor ærgerlig, Seinabo Sey var over, at hun ikke fik dem at se på Vanguard Festival i fjor, fordi hun skulle videre efter sin egen koncert. Men det er sjældent, man kan snakke om håndbold med en musiker, så det blev jeg simpelthen også lige nødt til at runde med hende.

Seinabo Sey 2Som regel kan man nemt snakke fodbold med engelske indiemusikere og Jens Unmack, og man kan snakke basketball eller NFL med rappere, men håndbold har jeg vist kun snakket med The Fashion og Ida Corr om. Både Seinabo Sey og Ida Corr har i øvrigt gambianske rødder, så jeg kan ikke være den eneste, der ser en fælles divakoncert for mig om 30 år. Og så arbejdede Poul Krebs engang på en idrætshøjskole i Aarhus, hvor jeg på trænerkursus, så ham kan man sikkert også snakke om håndbold med.

Håndbold er ikke på den måde cool, men når Thåström kan synge om en indelukket militærfyr, der ’hade spelat handboll i Drott en gång’ på ’Främling överallt’ fra Vesterbro-pladen ’Skebokvarnsv. 209’, hjælper det på det. Og Seinabo Sey har faktisk spillet håndbold i den svenske traditionsklub Drott i Halmstad, da hun var pige.

– Det er den eneste sport, jeg nogensinde har dyrket. I ca. 15 sekunder. Hed det HBK?

Drott!

– Drott? Ja da! Ej, det havde jeg helt glemt. Jeg spillede i Drott, måske i tre måneder. Jeg kunne godt lide at spille håndbold, men jeg var en lille tyk pige, og det var ikke rigtig min ting. Men ja, jeg har spillet håndbold, siger Seinabo Sey og smiler stort.

Hun sidder på en bænk i solen bag den ene scene på den københavnske festival med primært hiphop, men også funk, indierock og hendes egen soulmusik på programmet.

Jeg fortæller om Thåström-teksten, som hun ikke kender.

– Ha ha ha. Er det rigtigt?? High five til Thåstrøm! Jeg kender ham ikke. Han er så cool. Jeg tror, jeg ville være for bange til at hilse på ham, men han virker nu som en rar fyr.

Det er første gang, hun svarer på svensk, for ellers foretrækker hun engelsk.

– Hellere på engelsk. Det var svært på norsk i går …

Det er formiddag, og den nu 24-årige svensker er havnet i den travle, malende maskine, der kører hurtigt, når man har lavet musik, som folk opdager.

– Jeg har det godt, men jeg er lidt træt. Jeg ankom til Malmø halv et, stod op kl. fire og tog hertil. Og lige efter koncerten skal jeg tilbage til Stockholm, siger hun indledningsvist med et dertil passende træt smil.

På dette tidlige tidspunkt i karrieren havde Seinabo Sey udsendt to singler, ’Younger’ og ’Hard Time’, der begge havde rørt på sig. Tidligere om morgenen havde hun sågar været i morgen-tv i Danmark for at synge

– Jeg er stadig i begyndelsen af min karriere. Jeg synes, jeg har fået lidt for meget opmærksomhed for en lille smule arbejde. Det er ikke, fordi jeg ikke arbejder for det, men jeg er meget, meget, meget opmærksom på, at det blot er begyndelsen på noget, der forhåbentlig vil vare længe. Men måske gør det ikke, siger hun.

– Det er ikke, fordi jeg føler noget pres – kun fra mig selv. Jeg bærer selv rundt på de største forventninger. Det, folk bedst kan lide, har jeg lavet uden nogen forventninger, og det skal jeg huske at have med i ligningen, for jeg fungerer ikke, hvis der er forventninger, sagde hun endvidere den solskinsdag for mere end otte måneder siden.

Man kunne mærke på hende, at der alligevel var nogle forventninger om, at hun skulle blive færdig med et helt album. Gerne inden årets udløb, som hun selv sagde, men indtil videre er der ikke kommet noget debutalbum fra Seinabo Sey, der siden har udsolgt to ep’er. Nu lyder meldingen på, at albummet kommer til efteråret.

– Nogle dage føler jeg, det er 20 procent færdigt, andre dage 80 procent. Jeg har aldrig lavet et album før, så det er svært for mig at vide. Men jeg skal have det gjort færdigt snart, så i hvert fald i år, sagde hun.

Hun arbejder med den svenske producer Magnus Lidehäll, og begge har siden vundet flere priser for de ting, der indtil videre har ramt gaden.

Hvad siger han?

– Vi siger altid, at vi lige skal tage det en gang mere og fokusere. Han har vist det samme problem. Han tror, vi er halvvejs, siger hun med et smil.

På de to ep’er, ’For Madeleine’ og ’For Maudo’ er der i alt ni sange, inklusive ’Pistols at Dawn’ og ’Poetic’, men det er stadig de to første singler, ’Younger’ og ’Hard Time’, der står stærkest. Tekstmæssigt er hun på mange måder meget moden, og ’Younger’ handler om, at tiden løber, og at hun ikke er ung længere. Et lille suk kan en midaldrende mand jo godt indskyde her …

– Teksterne handler om det vigtige for mig, noget alle kan forholde sig til, men alligevel ikke helt. Livet.

– Måske er det faktisk om at vokse op, for det handler om ting, der går op for mig hele tiden. Jeg er 23 år gammel, og det her handler om mig, der bliver voksen. Hvilket kan være en bitch! Det er om alle aspekter ved at blive voksen. Eller ikke at blive voksen, for det sker sikkert aldrig. Jeg ved ikke rigtig, hvad det betyder at blive voksen. Man bliver alligevel aldrig færdig med det. Det er sådan noget, folk siger, at man skal blive, når de angriber en for ikke at være voksen. Nu må du altså blive voksen!

– Jeg havde på et tidspunkt en ide om, at albummet skulle fortælle om alle de vigtige aspekter i livet, men jeg har ikke rigtig fundet ud af hvordan. Lige nu er jeg overalt, og når jeg så tager et valg, vil jeg forsøge at få en rød tråd i det, siger Seinabo Sey med tydelig usikkerhed.

Hun er født i Stockholm af svensk mor og gambiansk far, men havde sin barndom i Halmstad. Hun fortæller selv om at være vokset op med musik omkring sig hele tiden, ikke mindst på grund af sin far Maudo Sey, der var en velanskrevet musiker i Gambia. Som 15-årig flyttede hun tilbage til Stockholm.

– Jeg ved ikke, hvad jeg havde forventet. Jeg havde forventninger, da jeg var 19 år, men nu er byen det, jeg gør den til. Stockholm er kedelig, men det er en god by, for man får en god chance for at kunne skabe det, man gerne vil. Der er ikke ret meget kultur, så hvis man har en ide, er der muligheder for at prøve det af.

Seinabo Seys ide var musik. Og hun har kun forfulgt den ene vej siden.

– Det er det eneste, jeg kan! Jeg dur ikke til andet. Hvis det her ikke fungerer, vil jeg måske begynde at læse, måske kunsthistorie eller lignende, men det vil være hårdt.

Er det det hele værd?

– Det er så svært at svare på det spørgsmål, for der er ingen alternativer. Jeg kan ikke engang mærke den mindste lille ting for noget andet. Jeg ved ikke, hvad jeg ellers skulle lave, svarede hun tilbage i begyndelsen af august og beretter om alle de skodjobs, hun har haft ved siden af.

– Jeg har bl.a. arbejdet i et cafeteria, og det var jeg ikke ret god til. Men jeg ville virkelig gerne være god til det. Jeg vil gerne være god til et eller andet, men jeg har aldrig været synderligt fokuseret. Hvis man arbejder i et cafeteria i et år, burde man være blevet god til at lave en latte. Jeg græd nærmest, fordi jeg ikke kunne finde ud af det, ha ha. Jeg kunne stadig godt tænke mig at være god til at lave en latte!

– Jeg har også været telesælger, men jeg holdt op med at arbejde, og da jeg var 19-20 år begyndte jeg at turnere med forskellige artister. Min mor er ikke rig, og det har overhovedet ikke været let, men hun har hjulet mig. Ellers ville jeg måske have været nødt til at tage mig sammen, siger hun med endnu et af de hyppige smil.

Faderen døde i 2012, og det var en anledning til igen at besøge Gambia.

– Før det havde jeg ikke været der i måske fem år, men jeg elsker det, og jeg ville gerne derned hvert år, hvis jeg havde råd. Der er virkelig rart.

Rødderne kan man sjældent løbe helt fra, selvom man forsøger, og Seinabo Sey kan også høre sine egne rødder i musikken.

– Jeg kan høre, at den måde, jeg synger, er meget, som den måde, min far sang. Og han sang som vestafrikansk sanger. Men det er vist også det eneste. Der er mere hiphop end et eller andet afrikansk krydderi i min musik. Måske i min stemme, i melodien og den slags.

– Gambiansk musik er meget baseret på trommer, og jeg ville faktisk gerne have Magnus til at lytte sådan en ‘talking drum’, en ’tama’. Den lyder virkelig underligt, men det er en meget cool tromme. Jeg tror ikke, han lyttede, da jeg fortalte ham det, så måske skal jeg gå tilbage og spille det YouTube-klip for ham igen, gøre ham interesseret. Men det er ikke sådan, at jeg elsker gambiansk musik. Jeg kan lide den måde, de synger, og de traditionelle ting fra Vestafrika, men jeg er f.eks. ikke den største Youssou N’Dour-fan, men han synger godt, siger Seinabo Sey.

Til gengæld er hun glad for mange af navnene på Vanguard-plakaten, ikke mindst rapperen Mos Def.

– Da jeg begyndte at lytte til hiphop, var han den første rapper, jeg virkelig elskede. Jeg kunne lide Common og var vild med ham, fordi han så så godt ud. Men så begyndte jeg at lytte til Mos Def, og den fyr sagde bare alt. Han er en fantastisk ordsmed, han er enormt sjov og præsenterer sig selv virkelig godt. Han virker som om, han er intelligent, han er en skuespiller og laver alt muligt forskelligt. Hans tekster, flow og stil er for vildt. Han er som Erykah Badu – bare bedre. Jeg elsker ’New Danger’, ’Ghetto Rock’, ’Sex, Love and Money’. Hele den lyd er så frygtløs, og han bekymrer sig ikke om genrer i sin musik. Han er altid i centrum, så selvom han bliver helt rocket, er det lige meget, for Mos Def er altid Mos Def, siger hun og rykker kroppen bagud.

– Åh, hvorfor bliver jeg ikke bare!?!

– Jeg ville gerne se hver eneste af de optrædende. Det er noget af det sejeste, jeg nogensinde har været til. Jeg har drømt om at blive gift med Mos Def, og han spiller her i morgen, mens jeg skal af sted. Det er jo latterligt! Life is hard …

… and then you die?

– Yeah, det er stort set sådan, det er. Det burde være titlen på mit album! Jeg ville også gerne se Neneh Cherry. Jeg elsker hende. Jeg har ikke lyttet så meget til hendes nye album, men jeg kan bare godt lide hende. Men igen – jeg skal af sted, siger hun med et suk og afslører et mere personligt kendskab til Cherry-familien.

– Hendes datter er en af mine venner. Hun er virkelig god til at lave mad. Ha ha. Jeg har spist Nenehs kylling et par gange. Hun er også en fremragende musiker. Og sød, siger hun og vender tilbage til programmet på Vanguard.

– Jeg har ikke set Neneh Cherry, jeg har ikke set Mos Def, der er et af mine største idoler, jeg har ikke set The Roots i meget lang tid, og jeg elsker Questlove. Jeg ville gerne se dem alle sammen.

Men til gengæld er der Roskilde Festival. Hun er på plakaten i år, men det vidste hun ikke i august i fjor.

– Jeg har været der en enkelt gang med Maskinen. Det var sjovt. Jeg er ikke det store festival-menneske, men Roskilde var cool. Jeg kunne virkelig godt lide campen. Den så gigantisk ud. Jeg hørte, at de havde sådan et system, hvor man kunne samle dåser og bytte til mad og den slags. Det er klogt. Det lyder ikke som sådan en overdyr festival, som mange andre er.

Kunne du se dig selv i den rolle, som MØ havde på Roskilde – vende tilbage efter lang tid uden for landet og spille en stor festival i Sverige eller Roskilde?

– Åh, jeg ville elske det! Jeg elsker at optræde. Lige nu fokuserer jeg på at færdiggøre mit album, så jeg har noget at spille, men så er jeg også klar! Jeg ville elske at spille på Roskilde!

Well, værsgo!

Seinabo Sey 4

På Vanguard var hun første navn på den ene scene, og det var åbenbart for tidligt, både på dagen og i hendes karriere, for der var maksimalt 100 mennesker til stede foran scenen. Der meldes om få billetter til hendes koncert i aften i Lille Vega, og på Roskilde bliver der givetvis et betydeligt større publikum. Hun turnerer fortsat med et lille band med trommer, bas, keyboard, men hendes ambitioner er til mere end det.

– Jeg drømmer om at rejse rundt med et helt symfoniorkester! Ok, jorden kalder, men jeg ville elske at have en masse strygere med. Jeg elsker lyden af strygere. Det er lyden af himlen. Jeg sang engang med et symfoniorkester, og den her uforstærkede lyd af et helt orkester, der vælter ned over en, er sådan en naturlig ting.

Hvem bruger strygere på en måde, du kan lide?

– Det er ikke en artist, jeg på den måde elsker, men Antony & The Johnsons inspirerer mig virkelig meget. Han er meget dramatisk på en måde, jeg godt kan lide. Mange bruger strygere. ALLE gode sange har strygere med!!

Og på den måde kom vi fra håndbold til strygere … I aften synger Seinabo Sey videre i Vega med Bye Barat som support fra kl. 21. Til sommer optræder hun på Roskilde Festival.

Læs også bloggens reportage fra Vanguard her og om Seinabo Sey her

Kommentér indlægget