De 993 bedste danske sange: Et syret popnummer lavet af et par 15-16-årige knægte. Det fik tilfældigvis et ekstra liv i 90’erne, da DJ Noize scratchede hen over det i liveradio.
Kunstner: The Lollipops
Sang: Naked When You Come
Årstal: 1966
Nøgen, når du bliver født, nøgen når du er borte.
Men det handler ikke om nøgenhed som sådan på denne klassiker fra 60’ernes danske beatscene. Det handler derimod om kærlighed. Eller død, om man vil.
Pointen er én, man bliver nødt til at gentage igen og igen – at rigdom og velstand intet betyder, når først du er borte, og at kærlighed er det vigtigste, når man er i live.
Det budskab leverede Lollipops med stor indlevelse i Torben Lundgreens vokal og med både sensualitet og noget syret og spøgelsesagtigt i det eksperimenterende, drømmende, flot arrangerede lydbillede, der ikke stemmer helt overens med billedet af Lollipops som et teenypopband, der skabte fanhysteri hos unge piger – ikke mindst på den anden side af Øresund.
Men Lollipops’ unge popører var nysgerrige, de havde sans for den gode melodi, og de skrev tilmed deres numre selv. Det er decideret imponerende, at brødrene Jørgen og Torben Lundgreen med onkel Poul på trommer har skabt så moden og visionær en sang som ‘Naked When You Come’ som blot 15-16-årige knægte. Hør bare:
I 1998 fik sangen nyt liv, da et remix af den dobbelte mix-verdensmester DJ Noize begyndte at florere, blev spillet meget i Det Elektriske Barometer og til sidst endte på en opsamlings-cd med Lollipops. DJ Noize fortæller selv historien til Bloggers By Choice:
– Nummeret blev spillet af Christopher Emil Bruun i DR i et program, hvor jeg som en slags udfordring skulle scratche hen over et nummer. Det var den single, der var blevet valgt, og jeg scratchede hen over den. Det blev så optaget og editeret, og så blev det spillet igen. De syntes af en eller anden grund, at det var sjovt, så det blev spillet mere og mere.

– Og så henvendte pladeselskabet sig og tilbød os nogle penge for, at de kunne bruge nummeret på en opsamling. Så loopede vi den op et par gange og scratchede på den. Der var ikke det helt store i det. Man kunne godt have lavet rigtig mange sjove ting med det, men for mig ville det ikke give nogen mening, for det var bare et rigtig stærkt groove, der var fedt at scratche hen over. Jeg prøvede bare at scratche rundt om sangen. Det var det, der virkede. Nogle af hiphopperne fra New York ville sikkert smide noget rap hen over, men jeg syntes bare, det var for perfekt til det, siger DJ Noize.
Jeg spillede selv nummeret ret ofte som pladevender på Boogies i Odense i den periode, hvor det faldt fint ind i sammenhæng med Portishead, Massive Attack, Morcheeba, Tricky, DJ Shadow og andet af den støvede triphop, der stadig udviklede sig i slutningen af 90’erne.
– En gang i mellem falder man over de numre, hvor du nærmest ikke behøver at pille ved noget. Hvor du nærmest kunne tro, det var Portishead, der havde lavet det selv. Det er sjældent, man falder over numre, som er gamle, men stadig holder, uden at man rører ved dem. Det er en såkaldt ‘hands off-plade’, som jeg kalder det. En plade, der simpelthen er så god, at jeg ikke gider sample den. Det var ‘Naked When You Come’, siger DJ Noize.
I dag, mere end 50 år efter udgivelsen, er ‘Naked When You Come’ stadig en meget smuk sang. To og et halvt minuts perfektion. 7″-singlen er blevet et eftertragtet samlerobjekt, der snildt kan koste 400-500 kroner, hvis man er så heldig at støde på den. Det glimrende, selvbetitlede album, hvorfra singlen stammer, er ligeledes en bekostelig affære. Det var gruppens tredje album, og det koster nogenlunde det samme som singlen.
Selv opsamlings-cd’en, der udkom i 1998 med DJ Noize-remixet, er svær at finde – og på Spotify kan man heller ikke finde opsamlings-cd’en med DJ Noize-remixet, som man derfor skal på YouTube for at høre.
DJ Noize kan heller ikke lade være med at blive imponeret over, at nummeret oprindeligt er blevet lavet af et par 15-16-årige brødre fra Islands Brygge.

– Det er fuldstændig vanvittigt at tænke på! De var ikke konforme på det tidspunkt, havde ikke besluttet sig for, hvordan de skulle lyde. Det er først, når man når op i alderen, at man beslutter, at det er sådan man lyder, og så er det kun de færreste som David Bowie og Madonna, der er i stand til at bryde deres egne rammer. Lollipops havde ikke fundet deres bane endnu. Det er bare fedt. Mere af det!
– Men jeg tror, det er det her, Lollipops ville have været bedst til. De skulle have lavet en plade fyldt med sådan noget underligt noget. De kunne være blevet lige så store som Ten Years After eller andre, der lavede den slags dystre ting. Men det viser endnu en gang, at selv dengang i dansk musik var der retningslinjer for, hvordan tingene skulle lyde, og det var derfor de endte som en slags dansk version af The Turtles, siger DJ Noize.