Blogchoices, Uge 24

Tre aktuelle bud på musik, som vil gøre dit liv bedre, i denne uge udvalgt af Jesper Nykjær Knudsen. Norsk disco-gøgl, dansk fremtidspop og en ny single fra en gammel ven, der stadig overrasker.

 

Todd Terje & The Olsens – The Big Cover-Up (EP)
Den norske disco-minister Todd Terje har for første gang været i studiet med sit live-band The Olsens. Her har de hygget sig med fire cover-versioner af numre fra Yellow Magic Orchestra, Boney M, Martin Circus og Vangelis. Siden har de været i hænderne på en flok remixere, bl.a. bonkammeraten Prins Thomas, og det er der kommet en legesyg, goofy og ualmindelig humørsmittende EP ud af. Humoren er som regel med på bagsædet i vort nabolands kosmiske disco-broderskab, men her går Todd Terje linen ud og laver dansemusik, der vil gøre sig lige så godt i fjolletobakkens tåger som i natklubbens maskinrøg.

 

Beck – Wow (single)
Becks kunstneriske vej har altid været som én lang serie af svimlende hårnålesving. Efter det tyste, melankolske ”Morning Phase”-album fra 2014 fulgte den funky uptempo-single ”Dreams”, og nu har den 45-årige multimusiker så kastet sig over den minimale, digitale hip-pop, der står så stærkt på tidens hitlister. ”Wow, it’s like right now” lyder omkvædet passende på den nye single, men selvfølgelig får nu’et et gevaldigt twist i hænderne på Beck, der lister psykedeliske undertoner og skæve stream-of-consciousness-vers ind mellem de vuggende basspor. Det er meget ”nu”. Og temmelig vanedannende.

 

Kenton Slash Demon – Peace (single)
Herhjemme er det primært som medlemmer af When Saints Go Machine, at Silas Moldenhawer og Jonas Kenton har bragt sig i rampelyset. Men med deres house’ede sideprojekt Kenton Slash Demon har de gennem en årrække skabt sig et solidt navn på den internationale klubscene. Den nye single ”Peace” er duoens mest poppede til dato, og det skal absolut forstås positivt, for det er et ualmindelig elegant, elektronisk popnummer, der rækker ud fra klubmørket og ind mod et nyt publikum. WSGM-frontmanden Nikolaj Vonsild er med, og hans elektronisk manipulerede vokal giver en futuristisk og lidt uudgrundelig stemning til nummeret, som bør give Kenton Slash Demon mange nye lyttere.

 

 

About the author