Blogchoices: Uge 18

   


Tre aktuelle udgivelser, som er et lyt værd.

Topmøde for følsomme mænd, Miles Davis genopstår og Alicia Keys ser mod Caribien.

 

James Blake – I Need A Forest Fire, feat. Bon Iver (single)

Første gang, jeg oplevede James Blake live (Lille Vega, april 2011) var hans stemme imponerende, men jeg gik alligevel hjem med en fornemmelse af, at den ville have godt af at få mere at arbejde med. Det er begrænset, hvor langt man kan komme med lyde alene, og den aften stod hans fortolkning af Feist-sangen ‘Limit To Your Love’ som et tindrende klart eksempel på, hvordan melodier kan løfte Blake og hans inderlige organ.

Siden kom ‘Retrograde’ og trykkede på alle de rigtige knapper og løftede ham ud af dubstep-sumpen.

‘I Need A Forest Fire’ er en del af det nye album The Colour In Anything, hvor vemoden igen er stor, bassen er dyb og den knitrende elektronik ulmer under stemmen. Sangen er et topmøde for elektronisk behandlede stemmer med Bon Iver som back-up.

 

 

Miles Davis, Robert Glasper & Bilal: Ghetto Walkin’ (track)

Der er på nuværende tidspunkt ikke udsigt til, at Don Cheadles ‘ Miles Ahead’ får dansk premiere. Musikken til filmen om den stilskabende og excentriske jazztrompetist Miles Davis skærper ellers nysgerrigheden. Lydsporet udkommer i flere dele: Der er et traditionelt greatest hits-album med store Miles-hits, og desuden har pianisten Robert Glasper sluppet sin nyskrevne filmmusik. Glasper er en interessant musiker, der ved siden af jazzeksperimenter kan høres på plader med bl.a. rapperen Kendrick Lamar og frie soulsjæle som Erykah Badu.

Glasper er en slags missing link mellem J. Dillas beats og jazzens improvisationer, og han er ikke færdig med Miles. Han har samlet en stribe af sine musikalske venner og arbejder videre med numrene fra filmen. Sammen med sangeren Bilal giver han ‘The Ghetto Walk’, der originalt blev indspillet i 1969 (men ikke kom med på albummet In A Silent Way) et nyt spin. Der udkommer et helt album med Glasper, Miles og venner i slutningen af maj.

 

 

Alicia Keys: In Common (single)

Lyden af r’n’b er altid i bevægelse. Aktuelt får mange amerikanske soulstemmer rytmetilskud fra Caribien og det tropiske element ligger stærkt i bunden af produktioner fra Beyoncés ‘Hold Up’ og ‘Work’ med Rihanna til milde Drake-bangere som ‘One Dance’. Hans ‘Hotline Bling’ var nærmest en bachata, som man danser og spiller den i Den Dominikanske Republik.

Alica Keys slutter sig til bølgen med ‘In Common’, hvor  produceren Illangelo, som er en del af The Weeknds team, bygger en bund af myldrende beats og atmosfæriske klange. Der er god plads til stemmen, og sangen vokser for hver afspilning.

I mine ører hendes stærkeste udspil siden den lige så spartanske ‘Try Sleeping With A Broken Heart’ i 2009. Der kommer et nyt album senere på året.

 

 

Playlisten med Bligchoices opdateres løbende:

 

 

Kommentér indlægget