Det Nashvill’ske forår – din guide til hele balladen

   


Gamle røvhuller! Grandpa’s Music! Sange om firhjulstrækkere! Hitlisteskandaler! Sange, der får dig til at kaste op! Her er din guide til den største musikalske krise i countrymusikken siden Garth Brooks.

De er røget i totterne på hinanden i Nashville. Det er nu ikke første gang, der er ballade på Lower Broadway – for ti år siden fik Dixie Chicks det halve af Sydstaterne på nakken for deres kommentar om George W. Bush – men denne gang er der meget mere på spil. Det er nemlig en kamp på ord mellem den moderne country og den klassiske. Om lort versus lagkage. Om sange om pickup-trucks versus sange om at banken tager din pickup-truck.

Nashville har fået sit eget arabiske forår. Og det er countryens sjæl, de slås om…

 

Florida Georgia Line. Den største trussel mod Nashville siden oversvømmelserne i 2010?

Florida Georgia Line. Den største trussel mod Nashville siden oversvømmelserne i 2010?

 

 

Hele balladen begynder tilbage til slutningen af januar, hvor ham her

…kaster den første sten ved at sige, ingen længere gider at lytte til “grandpa’s music”, og at han for den sags skyld også er fløjtende ligeglad med alle de gamle “old farts”, der går rundt i Nashville og brokker sig over, at countrymusik ikke længere lyder som countrymusik. Bum.

Desværre rammer stenen ham her lige i fjæset

… som selvfølgelig bliver stiktosset og poster dette  svar til Blake Shelton på sin Facebook side:

“It’s a shame that I have spend 63 years in this business trying to introduce music to a larger audience and to make it easier for the younger artists who are coming behind me. Every now and then some young artist will record a rock and roll type song , have a hit first time out with kids only. This is why you see stars come with a few hits only and then just fade away believing they are God’s answer to the world. This guy sounds like in his own mind that his head is so large no hat ever made will fit him. Stupidity Reigns Supreme!!!!!!! Ray Price (CHIEF “OLD FART” & JACKASS”) ” P.S. YOU SHOULD BE SO LUCKY AS US OLD-TIMERS. CHECK BACK IN 63 YEARS (THE YEAR 2075) AND LET US KNOW HOW YOUR NAME AND YOUR MUSIC WILL BE REMEMBERED. – Ray Price”

Det får lynhurtigt Blake Shelton til at trække sin svada tilbage og skrive, at det altså jo heller ikke var ment på dén måde, og at det desuden aldrig var meningen, at han ville svine Ray Price eller andre af sine store helte til. Nå ja, og Blake Shelton mener nu i øvrigt heller ikke,  at der er det fjerneste galt med  “grandpa’s music”. Nej, det han derimod mener er,  at countrymusikken bliver nødt til at genopfinde sig selv, hvis den skal have en jordisk chance for at overleve.

Heldigvis bliver de to så nogenlunde gode venner igen, og nu er der jo ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget – heller ikke i Nashville. Tag for eksempel bare Dale Watson, der i øvrigt selv sidder fast i 1967, som ligefrem skriver en hel sang om Blake Shelton-balladen.

Men men men! Lige som vi alle tror, at den hellige grav er vel forvaret, ryger det her lort ud i æteren…

Egentlig udkom “Cruise” allerede i 2012, længe før Blake Shelton jokkede i spinaten, men i løbet af foråret og sommeren samler sangen så meget momentum, at den i slutningen af august kan feje denne klassiker af banen som den bedst sælgende countrysang nogensinde.

Folk er på det tidspunkt forholdsvis ligeglade med, om det er den ene eller den anden countrypopsjasker, der høvler flest platinplader ned fra hylden. Hvad folk derimod ikke er ligeglade med er, at  Florida Georgia Line’s polerede lort af en sang også banker denne her af banen

…som den sang, der har ligget længst i toppen af Billboards Hot Country Songs i listens 69-årige historie.

Om det lige netop er utilfredshed med Webb Pierce-klassikerens uretfærdige hitlisteskæbne, der får ham her

… til at sammenligne moderne country med  80’ernes forlorne skabelon-rock og kalde hele lortet for “dårlig rock med violin”, kommer han ikke nærmere ind på i sit interview med Rolling Stone, men udtalelserne om, at “the shittier stuff” falder i hvert fald Florida Georgia Line for brystet. Den dynamiske duo svarer tilbage på deres Twitter, hvor de skriver:

florida-georgia-line-tom-petty-response

 

 

 

Selvfølgelig er de ligeglade. De har countryhistoriens største hit. Til gengæld er fronterne nu trukket op, og der går ikke mange dage i august før hende her –

… dumper pladask ind midt i balladen, da hun i et interview fortæller, at hun er træt af countrysange om firhjulstrækkere (der er ret mange countrysange om firhjulstrækkere i disse dage) og countrysangere i tætsiddende  Affliction t-shirts.

Kun få dage senere melder ham her, Nashvilles muligvis bredeste Stetson-hat…

…sig højst uventet ind i orkanens øje ved at erklære countrymusikken stendød på countryradioerne. Og han kan faktisk have ret. I oktober sidste år ændrede Billboard deres regler for Hot Country Songs-listen, så den ikke kun var baseret på antal afspilninger på countryradioerne, men derimod også på downloads, streams og ikke mindst afspilninger på andre radioformater. Det giver med andre ord crossover-sange fra eksempelvis Florida Georgia Line, Carrie Underwood og ikke mindst Taylor Swift, der pludselig kunne se denne her

…stryge helt til tops på Hot Country Songs listen, hvor den ellers havde været oppe imod svære odds (ikke et eneste ondt ord om Taylor Swift, men lidt hæderlighed er der trods alt stadig tilbage på countryradioerne). Til gengæld klarede “We Are Never Ever Getting Back Together” sig godt på popradioerne, og de afspilninger talte pludselig med.

Og balladen fortsætter. I et interview med Larry King, bliver den ellers undertippede ny-traditionalist Gary Allan – det er ham her:

…spurgt, om han mener, at Taylor Swift og Carrie Underwood er country:

“You know, I would say no. I would say they’re pop artists making a living in the country genre. I also feel like we lost our genre. I don’t feel like I make music for a genre anymore, and I did, you know, 15 years ago. But I think since the Clear Channel’s and the Cumulus’s and the big companies bought up all the chains, now it’s about a demographic. You know, so they’ve kind of sliced everything up, feeding it to the public in demographics.”

Gary Allan fortsætter:

“Like if you want to get to the young kids, you put it on the alternative station. We’ve sort of ended up in this…we’re nicknamed the soccer mom, like 35 to 45 year-old woman I think is what our demographic is. So it’s very different. You used to be able to turn on the radio and you knew instantly it was the country station just by listening to it, and now you’ve got to leave it there for a second to figure it out.”

Men bryder han sig om det?, spørger Larry King.

You know I personally don’t like it because I loved the character of country music and I loved what it is and the lifestyle of it…. To me, country music is still Monday through Friday, and pop’s about what happens on the weekends.”

Et par dage senere når debatten et nyt højpunkt – eller lavpunkt – da ham her…

…kalder denne her…

…som lige nu ligger i toppen af Billboards Hot Country Song hitliste, for den dårligste sang nogensinde:

“I love Luke Bryan and he’s had some great songs, but this new song is the worst song I’ve ever heard. I know Luke, he’s a friend. ‘My Kind Of Night’ is one of the worst songs I’ve ever heard. I see it being commercially successful, in what is called country music these days, but I also feel like that the people deserve something better than that. Country fans and country listeners deserve to have something better than that, a song that really has something to say, something that makes you feel something. Good music makes you feel something. When songs make me wanna throw up, it makes me ashamed to even be in the same genre as those songs.”

Det får til gengæld denne syngende pick-up truck…

… til at skrive følgende på sin Twitter:

jason-aldean-zac-brown-luke-bryan-defense

 

 

 

 

 

 

“I hear some other artist are bashing my boy @lukebryan new song, sayin its the worst song they have ever heard…….. To those people runnin their mouths, trust me when i tell u that nobody gives a shit what u think. Its a big ol hit so apparently the fans love it which is what matters. Keep doin ur thing LB!!!”

Egentlig er “That’s My Kind of Night” slet ikke skrevet af Luke Bryan, men derimod af denne mand:

 

image_library_300px_dd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

… der hedder Dallas Davidson, og blandt andet står bag denne charmerende lille sag

 

Siden er der (heldigvis) ikke sket så meget. Zac Brown fortrød sit valg af ord, men står ved, at “That’s My Kind of Night” er noget lort. Diskussionens hidtil bedste kommentar står ham her for:

… da han for et par dage siden skrev følgende på sin Twitter:

Skærmbillede 2013-09-22 kl. 11.50.57

 

 

…mens manden, der muligvis startede hele balladen får det sidste ord i denne omgang

Skærmbillede 2013-09-22 kl. 11.52.04

 

 

Kommentér indlægget